گزارش و تحلیل

رایانه کوانتومی دنیا را متحول خواهد کرد

CC BY-SA 4.0 / Alena Medvedeva/SberCloud / Christofari (cropped image)ابر رایانه
ابر رایانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک نوع کاملا جدید رایانه، دنیای مالی را متزلزل خواهد کرد. تنها سوال این است که این حادثه چه زمانی اتفاق می افتد؟

اسپوتنیک به نقل از اکونومیست انگلیس می نویسد: صنعت مالی رابطه طولانی و توام با سودآوری با فناوری رایانه دارد. از همان ابتدا این رشته به استفاده از همه چیز، از رایانه های اصلی گرفته تا هوش مصنوعی پرداخت. در دهه گذشته ، معاملات بیشتری با استفاده از الگوریتم های پیچیده انجام شده است تا با حضور انسان ها. اکنون بانک های بزرگ چشم به فناوری پیشرفته دیگری - محاسبات کوانتومی - دوخته اند.

این نظریه توسط فیزیکدانان در دهه 1980 توسعه یافته و اکنون رایانه هایی را ایجاد می کند که می توانند محاسباتی را انجام دهند که هیچ دستگاه غیر کوانتومی قادر به انجام آنها نیست. ولی رایانه های کوانتومی همیشه از رقبای کلاسیک خود جلوتر نیستند. با این حال، در کنفرانس 10 دسامبر ، ویلیام زنگ ، رئیس تحقیقات کوانتومی در بانک گلدمن ساکس ، به حضار گفت که محاسبات کوانتومی می تواند تأثیر "انقلابی" بر روی بانک ها و همچنین به طور گسترده تر در امور مالی داشته باشد.

مارکو پیستویا ، رئیس تحقیق در بانک JPMorgan Chase  معتقد است که بسیاری از محاسبات مالی منجر به بهینه سازی مشکل می شود، جایی که کامپیوترهای کوانتومی قدرتمند هستند. تحلیلگران بورس امیدواراند که این دستگاه ها با تسریع در ارزیابی دارایی، یافتن اوراق بهادار سودآورتر و دقیق تر ساختن الگوریتم های یادگیری خود کامپیوتر، سود را افزایش دهند. مطالعه انجام شده توسط بانک اسپانیایی bbva در ژوئیه سال جاری نشان می دهد که رایانه های کوانتومی می توانند روند ارزیابی اعتبار را تسریع کنند، فرصت های خرید سهام را به منظور فروش مجدد بعدی شناسایی کنند و همچنین به اصطلاح شبیه سازی رفتار احتمالی بازار را با استفاده از روش مونت کارلو تسریع نمایند (" شبیه سازی مونت کارلو).

بسیاری از بخشهای صنعت - از هوا فضا گرفته تا داروسازی - انتظار دارند حتی از کامپیوترهای کوچک و ناپایدار کوانتومی که در حال حاضر موجود هستند بهره مند شوند. با این حال ، همانا صنعت  مالی است که اولین بخشی خواهد بود که از "مزیت کوانتوم" استفاده می کند. مایک بیرچوک Biercuk از شرکت نوپای راه اندازی نرم افزار رایانه ای کوانتوم q-ctrl اشاره می کند که الگوریتم جدید مالی می تواند سریعتر از یک فرآیند صنعتی جدید استفاده شود. با توجه به بزرگی بازارهای مالی ، می توان گفت که حتی یک مزیت ناچیز نیز درآمد زیادی ایجاد می کند.

همچنین بانک ها در کار تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری می کنند. بانک هایی مانند bbva ، Citigrou ، J.P. Morgan و Standard Chartered تیم های تحقیقاتی تشکیل داده و توافق نامه هایی را با شرکت های رایانه ای امضا کرده اند.

هوش مصنوعی و کرونا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هوش مصنوعی در درمان بیماران مبتلا به کووید 19 کمک می کند

کارشناسان گروه مشاوره بوستون بر این باورند که بانک ها و بیمه ها در آمریکا و اروپا از ژوئن سال جاری بیش از 115 کارشناس استخدام کرده اند. حتی در زمینه دانشگاهی، این تعداد برای چنین تخصص محدود بسیار زیاد است. آلکسی کندراتیف، رئیس شعبه تجزیه و تحلیل داده ها در Standard Charted Bank ، با استهزا گفت: "ما دکترای فیزیک و ریاضیات بیشتری نسبت به برخی از دانشگاه های بزرگ داریم."

استارت آپ ها - شرکت های نوپا نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده اند. انریکه لیزازو Enrique Lizaso از شرکت محاسبات Multiverse Computing   معتقد است که می توان با استفاده از الگوریتم های کوانتومی قدرتمند ، 100 برابر سریعتر و با کارآیی بیشتر نقشه های کلاهبرداری را شناسایی و خنثی کرد. این شرکت همچنین در حال بهینه سازی اوراق بهادار سرمایه گذاری است.

کارشناسان Multiverse Computing تصمیماتی را که توسط بازرگانان واقعی یک بانک گرفته شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. معامله گران بانک برای دستیابی به بازده سالانه 19٪ از مدل هایی که روی رایانه های معمولی کار می کنند استفاده کردند. الگوریتم های شرکت "Multiverse Computing" قادر به دریافت درآمد در محدوده 20 تا 80 درصد است. با این حال هیچ نتیجه ای در مورد مزیت آشکار روش های کوانتومی گرفته نشد. کریستوفر ساووا از شرکت محاسبات کوانتومی Zapata در بوستون سخنان یک مدیر بانکی را که با او صحبت کرده است به خاطر می آورد. او گفت: "الگوریتم های تجاری برای من نیاورید. این موارد نیمی از بودجه کامپیوتر من را می خورد. به من  تجزیه و تحلیل و بررسی جامع سرمایه تهیه  شده در آمریکا (CCAR) بدهید.

محدودیت اصلی - سخت افزار است. یکی از روشهای خام برای ارزیابی عملکرد رایانه های کوانتومی تعداد "کیوبیت" (مشابه "بیت" رایانه های کلاسیک) است. ثابت شده است که هنگام حل بسیاری از مشکلات ، یک کامپیوتر کوانتومی با هزاران کیوبیت پایدار بسیار سریعتر از هر دستگاه غیر کوانتومی موجود کار خواهد کرد. اما واقعیت این است که هنوز چنین رایانه ای وجود خارجی ندارد. آقای بیرچوک می گوید: "ما هنوز نمی توانیم محاسباتی را در مقیاسی انجام دهیم که مزایای واقعی در مقایسه با رایانه های کلاسیک را تامین کنند."

در حال حاضر، شما باید به دستگاه های کوچک و ناپایدار که محاسبات را  در طول قسمتی از یک ثانیه انجام می دهند اکتفا کنید و سپس این سیستم ها ویران می شوند. جان پریسکیل از انستیتوی فناوری کالیفرنیا به چنین دستگاه هایی با کلمه مخفف روسی "shusmakk" می گوید (رایانه های کوانتومی در مقیاس متوسط ​​پر سر و صدا) و nisqs - رایانه های کوانتومی با سر و صدای متوسط ​​ دارای  مقیاس متوسط).  بانکداران بروی آن کار می کنند تا نحوه انجام محاسبات توسط آنها را تامین کنند. Zeng از بانک گلدمن اشاره کرد که برنامه نویسان در حال بهبود روش های خود هستند و این امر باعث کاهش نیاز به چنین رایانه هایی می شود. آقای پیستویا به مقالاتی اشاره کرده است که اعضای تیم وی در مورد نتایج کار برای تعیین امکان محاسبات مالی حتی توسط ماشین های کوچک نوشته اند.

زمانی فرا خواهد رسید که این برنامه نویسان در نیمه راه با تولیدکنندگان سخت افزار ملاقات کنند. در سال 2019 ، گوگل برای اولین بار برتری کوانتومی خود را نشان داد و با استفاده از یک دستگاه 53 کیوبیتی Shusmack  در یک دقیقه آنقدر عملیات انجام داد که حتی برای سریعترین ابر رایانه جهان برای انجام آنها بیش از 10 هزار سال لازم بود.

شرکت IBM که سرمایه گذاری زیادی در توسعه رایانه های کوانتومی انجام داده است ، معتقد است که تا سال 2023 قادر به ایجاد یک دستگاه  1000 کیوبیتی خواهد بود. کارشناسان هر دو شرکت IBM و گوگل می گویند رایانه هایی با یک میلیون کیوبیت تا پایان این دهه ایجاد می شوند.

انقلاب مالی چه وقت می تواند رخ دهد؟ به گفته آقای ساووا، الگوریتم های ساده می توانند ظرف 18 ماه آینده بکار برده شوند. به گفته آقای کندراتیف ، یک دوره سه تا پنج ساله واقع بینانه تر است. با این حال، هیچ کس نمی خواهد برای این جشن دیر کند. همه نگران هستند که کسی که در این مسابقه اول باشد، بی سر و صدا شروع به دریافت تمام مزایا کرده و آن را به جهانیان اعلام نمی کند. در نهایت، به گفته آقای بیرچوک، "معاملات فرکانس بالا همین گونه آغاز شد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала