روسیه به بازگشت کامل آمریکا به برجام حساب می کند

© AFP 2023 / DON EMMERTدیمیتری پولیانسکی معاون اول سفیر فدراسیون روسیه در سازمان ملل
دیمیتری پولیانسکی معاون اول سفیر فدراسیون روسیه در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون اول سفیر فدراسیون روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: روسیه انتظار دارد كه دولت جدید آمریكا بدون پیش شرط به صورت کامل به توافق اتمی با ایران بازگردد.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پولیانسکی معاون اول سفیر فدراسیون روسیه در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: روسیه انتظار دارد كه دولت جدید آمریكا به زودی گام هایی در جهت بازگشت كامل به اجرای مفاد برجام بردارد.

 برجام - اسپوتنیک ایران
اروپا بدون پیش‌شرط به برجام برمی گردد

پولیانسکی گفت: من امیدوارم که طرف آمریکایی سرانجام از آنچه اتفاق افتاده نتیجه گیری درستی برای خود انجام دهد.

به گفته وی، هیچ کس از ایالات متحده درخواست نکرد که نقش پلیس جهان را به عهده بگیرد.

همانطور که پولیانسکی اشاره کرد، امروز تلاش برای پیروی از قانون، همانند سیاست غیرمسئولانه و متکبرانه فشار یک جانبه، که در نهایت به کسی که آن را اجرا می کند ضربه خواهد زد، یک امر ناسازگار به نظر می رسد.

بنابراین، منطقی ترین قدم از سوی ایالات متحده بازگشت کامل و بدون قید و شرط به توافقات قبلی است که در چارچوب برجام، البته بدون هیچ پیش شرطی ارائه شده است. امیدواریم که دولت جدید ایالات متحده این موضوع را درک کند و در آینده نزدیک گام های درست را بردارد.

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه ۲۰۱۵ به توافق تاریخی برای حل مشکل دیرینه اتم ایران رسیدند.

مذاکرات چند ماهه با تصویب برجام به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی قبلی را که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده بود، به طور کامل علیه ایران حذف می شود.

به ویژه در این توافق نامه شرط تحریم تسلیحاتی طی ۵ سال از ایران برداشته می شد و تهیه اسلحه زودتر امکان پذیر می بود اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. تحریم تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال ۲۰۲۰ برداشته شد.

برجام به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد، در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده با خروج یک جانبه از برجام و بازگرداندن تحریم های سخت علیه تهران را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала