روحانی: اگر دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود

© Sputnik / Walerij Melnikowروحانی: اگر دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود
روحانی: اگر دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس جمهور اظهار داشت بحث بازنگری قانون اساسی زمانی که مورد نیاز باشد، اشکالی هم ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، حسن روحانی در همایش حقوق اساسی و شهروندی اظهار داشت ‌آرای مردم نقش بسیار اساسی دارد منتها ما در کشورمان متأسفانه نظام حزبی نداریم.

وی در ادامه گفت:« وقتی شما در حکومتی به آرای مردم اتکاء می‌کنید که مردم باید رای دهند، اگر سیستم حزبی نداشته باشید کار مقداری سخت می‌شود. یعنی با جنجال و سر و صدا نزدیک انتخابات و شعارهای مختلف ممکن است در هدایت مردم برای اینکه چه کسی و چه کسانی را انتخاب کنند کار مقداری سخت و مشکل شود.

اما اگر نظام حزبی باشد راحت تر است. در نظام حزبی مدام بحث و گفت‌وگو و چارچوب را مشخص می‌کنند. نظام و قانون اساسی ما حزبی نیست و بر مبنای حزب بنا نشده است یعنی در انتخابات به فرد رای می‌دهیم به حزب رای نمی‌دهیم می‌خواهد مجلس یا شورای شهر یا خبرگان باشد. در ریاست جمهوری هم فیلتر حزبی نداریم.

به هر حال هر کشوری در انتخابات فیلترهایی دارد، ما فیلتر حزبی نداریم. این فیلتر از طریق شورای نگهبان اعمال می‌شود و حزبی نیست و ما اشکالات این چنین داریم که باید روی این‌ها فکر کنیم.

مشاور رئیس جمهور ایران: حقوق شهروندی باید توسط نهاد مستقل تامین شود - اسپوتنیک ایران
مشاور رئیس جمهور ایران: حقوق شهروندی باید توسط نهاد مستقل تامین شود

قانون اساسی معمولاً دیر به دیر در دنیا اصلاح می‌شود. ۳۱ سال است قانون اساسی تغییر نکرده است و ممکن است زمانی تغییر کند. یکی از وعده‌هایی که به مردم دادم، حقوق شهروندی بود. گفتم منشور حقوق شهروندی را اعلام و به مردم اعلام کنیم.

برگزاری انتخابات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ مشکل امنیتی قبل، حین و بعد از انتخابات نداشت. در زمینه آزادی‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها، برگزاری اجتماعات و اعتراضات، انتشار روزنامه‌ها و رسانه‌ها، شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است. البته در این زمینه تکنولوژی هم به ما کمک کرد.

دولت یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی کار بزرگی کرد. اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود. فداکاری و ایستادگی زیادی شد تا مردم از فضای مجازی استفاده کنند. در کنارش هم سعی کردیم دولت الکترونیک را ترویج کنیم. کار زیادی در این باره انجام شده است.

شفافیت زیادی بر اساس وجود فضای مجازی در کشور ایجاد شده است. به همین دلیل بودجه را الان همه مردم می‌دانند که چگونه است. همچنین حضور مردم در صحنه و نقد و اعلام نظر مردم شرایطش با گذشته متفاوت است. الان همه مردم یک رسانه دارند و می‌توانند نظر خود را اعلام کنند.

یکی از کارهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم فضای مجازی بود که به مردم هدیه کرد و مردم با موبایل هوشمند با همدیگر و با دنیا در تماس هستند و بسیاری از اطلاعات را به شکل آنلاین در اختیار دارند.

الان چندین سال است که ما بودجه‌ای را که تقدیم مجلس می‌کنیم، همه مردم از آن مطلع می‌شوند و محتوای آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مردم با شفافیت می‌توانند بخوانند، نقد و انتقاد کنند و بگویند چرا به این دستگاه بیشتر پول دادید و به آن یکی کمتر اختصاص دادید؟ چرا منابع به این شکل است؟ چرا منابع از اینجا تامین شده است؟ مردم به راحتی نقد و انتقاد می‌کنند. شرایط حضور مردم در صحنه، نقد مردم، اعلام نظر مردم با گذشته بسیار متفاوت است. همه مردم الان همراه خودشان یک رسانه دارند و می‌توانند به‌راحتی نظرشان را بگویند، نقدشان را اعلام کنند، تشویق کنند و ترغیب کنند.

روز جهانی منع خشونت علیه زنان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روز جهانی منع خشونت علیه زنان

برای گروه‌های مختلف جامعه تلاش کردیم تا از حق‌شان استفاده کنند. از روز اول برای حقوق زنان و حقوق جوانان در جامعه و اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی به مردم قول دادیم و تلاش و عمل کردیم. امروز شما آمار و ارقام را به خوبی می‌دانید که ما چقدر تلاش کردیم. ما گفتیم ۳۰ درصد مدیریت به عهده خانم‌ها باشد و در این زمینه داریم قدم به قدم به سمت این هدف جلو می‌روید.

اولین‌باری که ما گفتیم یک سفیر خانم اعزام شود، خیلی بحث بود که می‌شود یک خانم سفیر شود؟ این کار شد و الان چندین سفیر ما خانم هستند. چند خانم دیگر هم در نوبت هستند که در فرمانداری، بخشداری، معاونت‌ها و در سمت مدیرکل، سمت معاونان وزیر، در سمت معاون رئیس جمهور و خیلی از جاهایی که قبلا بودند و الان هم هستند یا بعضی جاها که قبلاً نبودند، قرار گیرند. امروز این شرایط فراهم شده است.

مجانی‌ شدن آب، برق و گاز برای ۳۰ میلیون نفر در کشور انجام شد. کاری که در ماه‌های اخیر انجام دادیم این بود که برای اقشار کم‌درآمد و کم‌مصرف، آب، برق و گاز را مجانی کردیم. کسی فکر نمی‌کرد ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم شدید، بتوانیم این کار را انجام دهیم که ۳۰ درصد مردم دیگر پول برق و گاز پرداخت نکنند. الان ۳۰ درصد مردم پول برق و گاز پرداخت نمی‌کنند و یک رقم بزرگی هم پول آب پرداخت نمی‌کنند که البته کسانی که پول آب پرداخت نمی‌کنند یک‌مقدار کمتر از ۳۰ درصد است اما این کار بزرگی است که انجام شده و البته عمدتا روستایی‌ها از این حق استفاده می‌کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала