پس از استقرار دولت جدید آمریکا چه آینده‌ای در انتظار برجام خواهد بود؟

© AP Photo / Ronald Zakرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروسی: احیای برجام مستلزم امضای یک تفاهم‌نامه جدید است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 17 دسامبر (پنج‌شنبه)، اعلام کرد که در توافق برجام، آن‌قدر تخلفات رخ داده است که نمی‌توان انتظار داشت که همه‌چیز به‌راحتی به جای اول خود بازگردد.

وی در ادامه افزود:«احیای توافق هسته‌ای در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم امضای یک تفاهمنامه جدید است که در آن مشخص شود که ایران چگونه باید به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

سخنان نماینده روسیه در خصوص  احتمال بازگشت آمریکا به برجام  - اسپوتنیک ایران
سخنان نماینده روسیه در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به برجام

در برجام آن‌قدر تخلفات رخ داده است که نمی‌توان انتظار داشت که همه‌چیز به‌راحتی به جای اول خود بازگردد. من نمی‌توانم تصور کنم که آنها خیلی ساده بگویند که به پله اول بازگشته‌اند زیرا پله اول دیگر وجود ندارد. مشخص است که باید یک پروتکل یا یک توافقنامه یا یک تفاهمنامه یا نوعی سند فرعی برای احیای برجام ایجاد شود. در واقع کاهش تعهدات هسته‌ای ایران واکنشی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا و بی‌تفاوتی طرف‌های اروپایی به تعهداتشان در قبال برجام بوده است».

 هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала