گزارش و تحلیل

"سپاه" بهانه آمریکایی برای تحریم گردان‌های مختار بحرین

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر "سپاه" بهانه آمریکایی برای تحریم گردان‌های مختار بحرین
سپاه بهانه آمریکایی برای تحریم گردان‌های مختار بحرین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرایا المختار بحرین به بهانه ارتباط با سپاه پاسداران قربانی عادی سازی روابط با اسرائیل شد.

اسپوتنیک - مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه از تحریم گردان‌های مختار (سرایا المختار) بحرین خبر داد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: "سرایا المختار" تهدید جدی برای حملات تروریستی است که امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده را تهدید می‌کند.

به گفته پمپئو، این گروه از "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران" پشتیبانی مالی و لجستیکی دریافت می‌کند. هدف گردان‌های مختار سرنگونی دولت بحرین و هموار ساختن راه نفوذ بیشتر ایران در این کشور است. وزیر خارجه ایالات متحده افزود: این گروه حملاتی را به كارمندان آمریكایی در بحرین برنامه ریزی كرده‌اند و پاداش‌هایی را برای قتل مقامات بحرینی ارائه داده‌اند.

پمپئو: تحریم هایی علیه سازمان تحت حمایت ایران در بحرین اعمال شد - اسپوتنیک ایران
پمپئو: تحریم هایی علیه سازمان تحت حمایت ایران در بحرین اعمال شد

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با اقای حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه، آمریکا و ایران، ایران و روسیه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ذیل تقدیمتان می‌گردد.

آیا جمهوری اسلامی ایران ارتباطی با گردان‌های مختار در بحرین دارد؟ فعالیت و اهداف این گروه در چه راستایی است؟ چگونه سرایا المختار  می‌تواند به منافع ایالات متحده آسیب برساند؟

در واقع سرایا المختار که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است، یک گروه مبارزات مدنی است که ارتباطی با تروریسم ندارد. این گروه مجموعه‌ای از جوانان بحرینی است که برای سازماندهی تحرکات مدنی علیه حاکمیت آل خلیفه از ابتدای شروع تظاهرات در سال ۲۰۱۱ شکل گرفته است.

گردان‌های مختار تاکنون هیچ عملیاتی علیه نیروهای آمریکایی و حتی علیه موسسات دولتی بحرین انجام نداده است؛ آمریکا در راستای عادی سازی روابط رژیم آل خلیفه و رژیم صهیونیستی به جای کمک به مردم بحرین و به جای محکوم کردن کشتار مردم توسط حاکمیت رژیم آل خلیفه، این مجموعه مسالمت آمیز که تنها سازماندهی تظاهرات را بر عهده دارد، تحریم می‌کند.

آمریکا فهرست تحریم‌های ایران را گسترش داد - اسپوتنیک ایران
آمریکا فهرست تحریم‌های ایران را گسترش داد

به نظر می‌رسد که نگاه آمریکا، نگاهی منفعت طلبانه است که مسائل انسانی که هیچگونه جایگاهی در سیاست‌های ایالات متحده مخصوصا در منطقه ندارد. البته تحریم این گروه تاثیری در مبارزات مردم بحرین علیه حاکمیت آل خلیفه نخواهد داشت. فلذا آمریکایی‌ها در این موضوع بیشتر جنبه تبلیغات روانی را در نظر گرفته‌اند و هدف آنها این است که حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند زیرا که همین گروه پیش از این اعلام کرده بودند که با حضور اسرائیل در بحرین مخالفت خواهند کرد و مانع نفوذ رژیم صهیونیستی در این کشور خواهند شد و این بهایی است که به خاطر مواضعشان پرداخت می‌کنند. پیش از این نیز حزب الله و محور مقاومت نیز به دلیل مواضعشان علیه رژیم صهیونیستی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بودند، در واقع هر گروهی که با رژیم صهیونیستی مخالف باشد قطعا مورد تحریم قرار می‌گیرد.

چرا آمریکا به جای ادعا در خصوص ارتباط سرایا المختار با ایران، این گروه را مرتبط با سپاه پاسداران اعلام می‌کند؟

گردان‌های مختار هیچگونه ارتباطی با ایران و نهاد‌های موجود در ایران ندارد و یک گروه مستقل با مبارزات نوعا مدنی هستند، اما به دلیل یکسری جریان‌سازی‌ها، آنها را مرتبط با ایران اعلام می‌کنند؛ همچنان که انصارالله، حزب الله، حشد شعبی و هر جریان سیاسی مخالف رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه وابسته به ایران تلقی می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала