گزارش و تحلیل

بیت شعری که نماد اقتدار وحدت ملی ایرانیان شد

© AP Photoبیت شعری که نماد اقتدار وحدت ملی ایرانیان شد
بیت شعری که نماد اقتدار وحدت ملی ایرانیان شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیت شعری که اردوغان در مراسم رژه در باکو خواند واکنش‌های زیادی را برانگیخت و به نوعی به نمادی از همبستگی بین ایرانیها بدل شد.

اسپوتنیک - گذشته از همه مسائلی که پیرامون بیت شعری که آقای اردوغان در باکو بیان کردند ایجاد شد، یک نکته جالبی که رخ داد وحدت ملی‌ای بود که ایجاد کرد.

ظاهرا ماجرا در گفتگوی تلفنی فیما بین آقای ظریف و آقای چاووش اغلو حل و فصل شده و مشخص شده که قصد و غرضی در بیان شعر نبوده بلکه ماجرا یک اشتباه سهوی بوده.

اما این کار آقای اردوغان موجب آن شد که برای اولین بار پس از مدت ها همه مردم ایران با هم روی یک محور متحد شوند و این نماد وحدت و اقتدار کاری کند که کل جهان حساب کار دستشان بیاید.

نماینده مجلس ایران از روحانی خواست علیه سخنان اردوغان موضع گیری کند - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس ایران از روحانی خواست علیه سخنان اردوغان موضع گیری کند

شاید اگر هر شخصیت سیاسی ایران می خواست چنین کاری را انجام دهد جزو محالات بود که بتواند انجام دهد، چون به هر حال هر شخصیت سیاسی ممکن است برچسب وابستگی به جناح و یا طیف خاصی را با خود حمل کند.

وقتی از همه ایرانیان صحبت می کنم منظور ایرانیان داخل و خارج کشور، همه ایرانی هایی که به همه تفکر های سیاسی مختلف علاقه مند هستند، همه ایرانی هایی که به اقوام و یا طوایف سیاسی و مذهبی مختلف وابسته هستند، همه ایرانیانی که سیاسی هستند و غیر سیاسی، منظور از همه، همه است.

برای اولین بار همه جمع شدند که یکدست در مقابل حتی صحبت کردن درباره جدایی بخشی از ایران با هم متحد شوند.

این وحدت و یکپارچگی نشان داد که ایرانیان چه در داخل چه در خارج، چه طرفدار نظام جمهوری اسلامی باشند چه مخالف، چه شیعه باشند چه سنی چه مسلمان چه غیر مسلمان، چه آذری باشند چه غیر آذری همه و همه با هر تلاشی برای تجزیه ایران مقابله خواهند کرد و وحدت ملی ایران برای همه در اولویت قرار دارد.

برخی تصور کردند که این وحدت ملی فقط واکنشی است به آن بیت شعر در حالی که ناظران بین المللی از این وحدت ملی ایرانیان برداشت اساسی کردند.

واکنش مردم تبریز به اظهارات اردوغان+ویدیو - اسپوتنیک ایران
واکنش مردم تبریز به اظهارات اردوغان+ویدیو

همه متوجه شدند که شاید ایرانی ها در موارد زیادی با هم اختلاف داشته باشند اما در یک مورد همه با هم متحد هستند و آن وحدت ملی سرزمینشان می باشد و اگر روزی این وحدت ملی بخواهد به خطر بیافتد همه یک دست جدا از همه تفکرات و عقاید خود در مقابل آن به مبارزه خواهند پرداخت.

شاید برخی زمان جنگ صدام بر علیه ایران را به یاد داشته باشند ولی احتمالا بسیاری از جوانان امروزی شرایط آن دوران را به یاد ندارند، زمانی که همه ایرانی ها جدا از هر گونه گرایش سیاسی و یا مذهبی و یا عقیدتی بسیج شدند تا به جبهه بروند و از خاک سرزمین خود دفاع کنند.

البته تاریخ هم ثابت کرده که ایرانی ها زمانی که دشمن به آنها حمله کند با هم متحد می شوند ولی چند سالی است دشمنان ایران‌ زمین تصور کرده بودند که این وحدت و انسجام ملی دیگر وجود ندارد و اگر به ایران حمله کنند ایرانی‌ها مانند برخی همسایگان خود متفرق خواهند شد.

حال باری دیگر همه متوجه شدند که خون ایرانی‌ها هنوز خون همان ایرانی‌هایی است که زمان جنگ به جبهه را رفتند و از سرزمین خود دفاع کردند و اگر دشمنی بخواهند نیست سوء اندکی به ایران داشته باشد ایرانی‌ها همه یکپارچه خواهند ایستاد.

شاید خواست خدا بود که چنین ماجرایی در چنین برهه ای از زمان رخ دهد تا این فضا ایجاد شود و دشمنانی که در حال توطئه چینی بر علیه ایران زمین هستند متوجه شوند که هنوز ایرانی ها روی وحدت ملی و سرزمینی خود حساس هستند.

بدیهی است همه دشمنان با مشاهده این شرایط در همه تصمیم گیری های خود تجدید نظر خواهند کرد و بدیهی است این شرایط نشان می دهد که سیاستمداران ما  در ایران نیاز است که روی مسائلی که مرتبط با وحدت ملی مان است تمرکز بیشتری داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала