گزارش و تحلیل

اگر دولت ایران نفت را پایین تر از قیمت جهانی به فروش برساند، مردم نفت را خواهند خرید

© Depositphotos.com / Maxxyustasاگر دولت ایران نفت را پایین تر از قیمت جهانی به فروش برساند، مردم نفت را خواهند خرید
اگر دولت ایران نفت را پایین تر از قیمت جهانی به فروش برساند، مردم نفت را خواهند خرید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران در صورتی که نتواند نفت را در بازار جهانی به فروش برساند با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد را محقق می نماید.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران در جلسه توجیهی جزئیات بودجه این کشور برای سال آینده ایران  اعلام کرد. برخلاف سیاست قبلی برای جلوگیری از درآمد نفتی، با این وجود ایران تولید نفت خود را افزایش خواهد داد. علی ربیعی گفت: نفت سال آینده برای توسعه و نگهداری از صنعت داخلی و زیرساخت ها، برای منافع اجتماعی ملت ایران استفاده می شود و اگر نتوانیم نفت خود را برای صادرات بفروشیم، آن را به مردم می فروشیم و به همین دلیل درآمد بودجه را دریافت می کنیم. سخنگوی دولت ایران گفت: در صورتی که نتوانیم نفت را در بازار جهانی

ربیعی: حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است - اسپوتنیک ایران
ربیعی: حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۰ است
به فروش برسانیم پیش بینی شده است با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود

سعید میرترابی حسینی کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

ایرانی ها خودشان تا چه اندازه مایل به خرید نفت از دولت هستند؟

من جزئیات دقیقی از این طرح ندارم اما ظاهرا مبنای آن بر این است که فروش نفت اساسا به بخش خصوصی سپرده شود و اساسا" به شکلی این فروش در قالبهای پیش فروش یا بورس محلی داخلی باشد، البته من از جزئیات این خبر آگاه نیستم، زیر ا پیش از این نیز اطلاعات دقیقی در این خصوص منتشر نشد. سالها قبل بورس انرژی افتتاح شده بود که با افت و خیزهایی همراه بوده است، مبنا بر این است که فروش نفت در محموله ها و ابعاد مختلف صورت بگیرد، اینکه به بخش خصوصی واگذار شود و مسئولیت فروش بر عهده خریداران باشد. در واقع بدین روش دولت تامین مالی ریالی از فروش نفت را انجام می دهد، در ادامه انتقال و فروش نفت توسط بخش خصوصی دیگر بر مسئولیت دولت نخواهد بود. فکر می کنم بخشی از این موارد توسط مرزهای همجوار صورت می گیرد و یا هر روشی که خریداران ترجیح می دهند. بار دیگر تاکید می کنم که اطلاعات من دقیق نیست، در حد پیش بینی است.

آیا دولت ایران قادر خواهید بود درآمد دلخواه خود را از طریف فروش نفت دریافت کنید؟

بخشی از این امر بستگی به ساز و کار فروش دارد، چه محموله هایی انجام شود و من یک بار یادم هست از انجا که محموله ها بزرگ بود و مبلغ بالایی باید برای خرید داده می شد، این امر موفق نبود. چون در بخش خصوصی خیلی فعال و یا تعداد متنوع خریداران ندارد. اما اگر چشم انداز سود وجود داشته باشد و محموله ها کوچک باشد، تفاوت قیمتی باشد که خریدار ها بتوانند مبلغی سود کنند، این امر امکان پذیر هست. همه اینها بستگی به شرایط دارد. اینکه خریداران بتوانند کالای خود را بگیرند و یا تحویل بدهند و سود ببرند.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران - اسپوتنیک ایران
بودجه 1400 ایران چگونه بودجه‌ای خواهد بود؟

بر اساس پیش بینی شما قیمت نفت با توجه به طرح فروش آن به مردم ایران چقدر خواهد بود؟

طبیعتا قیمتهایی  که دولت ارائه می دهد باید پایین تر از قیمت بازارهای جهانی باشد، یعنی اگر قیمتی که دولت می دهد و در بازار بتواند می فروشد، در این بورس ها امکان فروش ان نخواهد بود. باید قیمت پایین تر باشد که یک حاشیه سودی برای خریدار نفت نیز داشته باشد که انها بتوانند اقدام به فروش مجدد بکنند و سودی ببرند. در محموله های پایین تر این امکان وجود دارد و قاعدتا باید قیمت پایین تر از به شکل رسمی که دولت قصد فروش ان را دارد.
 اما بحث پیش فروش نیز وجود دارد و دولت از پیش، درآمد زایی داشته باشد و نفت را در زمان دیگری به خریداران تحویل دهد تا خودشان بفروشند. پیش از این این طرح مطرح بود که به صورت پیش فروش نفت توسط دولت به فروش برسد، و ممکن است که به علت نوسانات جهانی قیمت نفت ممکن است، خریدار سود کند، در ان صورت شانس خرید و موفقیت وجود دارد. مثلا اگر چشم انداز افزایش قیمت نفت وجود داشته باشد و قیمت مناسب توسط دولت ارائه گردد و خریدار فکر کند که در زمان تحویل بهای نفت افزایش پیدا خواهد کرد و ارزش افزوده و سودی برای خریدار وجود داشته باشد، در نتیجه این امر امکان پذیر است.
 
 
 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала