یک داروی تجربی توانست جلوی پیری را بگیرد

© Depositphotos.com / Evgenyatamanچگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم
چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو آمریکا متوجه شدند که تنها چند دوز از یک داروی آزمایشی به نام ISRIB می تواند جلوی تضعیف حافظه و سایر عملکردهای شناختی بر اثر بالا رفتن سن را در موش ها گرفته و پیری مغز آنها را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در مقاله منتشر شده در مجله eLife اطلاع داده شده است.

ISRIB ، عملکرد سلولهایی را که تحت تاثر واکنش استرسی یکپارچه (ISR) ناشی از برخی شرایط خارجی قرار گرفته اند بازیابی و احیا می کند. باصطلاح واکنش استرسی یکپارچه ، تولید پروتئین در سلول متوقف می کند اما گاهی اوقات این مکانیسم در وضعیت روشن "گیر کرده " و از انجام عملکردهای طبیعی سلول ، از جمله نورون ها جلوگیری می کند. نشان داده شده است که پاسخ استرس یکپارچه مزمن با اختلالات شناختی مشاهده شده در بیماران پس از آسیب مغزی ضربه ای همراه است.

کشف مولکول ضد پیری  - اسپوتنیک ایران
کشف مولکول ضد پیری

دانشمندان نشان داده اند که  واکنش ISR زمینه ساز کاهش عملکرد شناختی به موازات  افزایش سن است  زیرا عوامل مختلف استرس زا ، از جمله مولکول های التهابی ، با افزایش سن در بدن انباشته می شوند. ISRIB به شما امکان می دهد فعالیت سلولی از جمله بهبود عبور تکانه ها از طریق سلول های عصبی ، حساسیت آنها به تحریک و توانایی آنها برای ایجاد ارتباطات پایدار با یکدیگر ، دوباره شروع شود.

درجریان آزمایش ، موش ها یاد گرفتند راه خروج از پیچ و خم را  که معمولاً برای حیوانات پیر سخت است، پیدا کنند. دوزهای کم روزانه داروی ISRIB در طی یک دوره تمرینی سه روزه به جوندگان امکان عملکرد در سطح موش های جوان را می دهد. ضمناً اثر دارو  حداقل برای سه هفته ادامه داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала