علی اف از انتقال منطقه لاچین تحت کنترل آذربایجان خبر داد

اشتراک
رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: که جمهوری آذربایجان در صورت تلاش برای دخالت در توافق نامه های مندرج در بیانیه سه جانبه در مورد قره باغ کوهستانی موضع سختی را نشان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان از انتقال منطقه لاچین مجاور قره باغ کوهستانی تحت کنترل باکو خبر داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران
نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان وارد منطقه کلبجر شدند

رئیس دولت در سخنرانی خود برای ملت، که روز سه شنبه توسط شبکه تلویزیونی دولتی AzTV نشان داده شد، اعلام کرد: با خوشحالی بسیار به شما اطلاع می دهم که منطقه لاچین از اشغال آزاد شده است، من این واقعه را صمیمانه به تمام مردم آذربایجان تبریک می گویم؛ آزادسازی منطقه لاچین از اشغال، یک واقعه تاریخی است.

علی اف تأكید كرد: جمهوری آذربایجان منطقه لاچین را بدون حتی یک شلیک بازگرداند.

طبق بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر، لاچین سومین و آخرین منطقه تحت تصرف باکو است، از ۱۷ مه ۱۹۹۲ این منطقه تحت کنترل طرف ارمنی بوده است.

روند واگذاری ۳ منطقه با واگذاری آغ دام به نظامیان جمهوری آذربایجان کلید خورد. پس از آن شامگاه ۲۴ نوامبر منطقه کَلبَجَردر قالب توافق ‌نامه آتش ‌بس برای پایان دادن به جنگ شش هفته ‌ای میان دو کشور به جمهوری آذربایجان بازگردانده شد.

لاچین با وسعت بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان واقع شده و ذخایر معدنی غنی دارد.

در همان زمان، راهروی به اصطلاح لاچین، به عرض ۵ کیلومتر، حفظ می شود که ارتباط بین قره باغ و ارمنستان را فراهم می کند و تأثیری بر شهر شوش ندارد. این کریدور تحت کنترل نیروهای صلحبان روسیه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала