در کهکشان راه شیری یک کهکشان باستانی یافت شد

© Photo / NASA/JPL-Caltech/IPACدر کهکشان راه شیری یک کهکشان باستانی یافت شد
در کهکشان راه شیری یک کهکشان باستانی یافت شد - اسپوتنیک ایران
دانشمندان ردپای برخورد یک کهکشان باستانی با کهکشان راه شیری و یکی شدن آنها پیدا کردند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان آثاری از یک کهکشان را کشف کرده اند که 10 میلیارد سال پیش با کهکشان راه شیری برخورد کرده و ادغام شده است. کشف نامبرده این امکان را می دهد تا درک بهتری از تکامل کهکشان راه شیری داشته باشیم.

کهکشان راه شیری در طول عمر خود با چه کهکشانهایی که روبرو نشده است. اکنون ستاره شناسان کهکشان باستانی را در مرکز راه شیری کشف کرده اند که 10 میلیارد سال پیش با آن برخورد کرده است.

اعتقاد بر این است که کهکشان راه شیری در مقایسه با 180 میلیارد کهکشان دیگر در جهان، چندان قابل توجه نیست. اما کشف ردپای یک کهکشان باستان درست در مرکز کهکشان راه شیری حاکی از آن است که اولین میلیارد سال تکامل آن بسیار آشفته بوده است - با چندین کهکشان برخورد کرده و با آنها یکی شده است. پیش از این، دانشمندان در كهكشان راه شیری ردپای یک كهكشان كوتوله باستانی را پیدا كرده بودند كه بلعیده شده بود. اکنون محققان ردپای شی مورد مشابه دیگری را یافته اند.

ستاره شناسان از داده های نظرسنجی آسمان APOGEE استفاده کرده اند - بیش از 500000 ستاره در کهکشان ما است. نویسندگان تصاویر را در مناطق مرکزی کهکشان راه شیری در محدوده مادون قرمز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، زیرا گرد و غبار زیادی در مرکز کهکشان ما وجود دارد که اجازه استفاده از قسمت قابل مشاهده طیف برای مشاهدات را نمی دهد.

محققان مجبور شدند ترکیب شیمیایی و مدار دهها هزار ستاره را مطالعه کنند. این به ستاره شناسان این امکان را می داد تا حرکت اجرام آسمانی را در گذشته بازسازی کرده و ثابت کنند که چند صد از آنها قبلا بخشی از کهکشان دیگر بودند. آنها ترکیبات شیمیایی و مسیرهای مختلفی داشتند.

کهکشان باستانی که توسط محققان کشف شد هرکول نام داشت. به گفته نویسندگان، وجود آثار دیگری از کهکشان ها در کهکشان راه شیری امری نا معمول نیست. با این وجود، واقع بودن هرکول در مرکز کهکشان ما حکایت از آن دارد که برخورد بین اجسام در سپیده دم شکل گیری کهکشان راه شیری رخ داده است. طبق محاسبات ستاره شناسان، این دو جسم حدود 10 میلیارد سال پیش با هم یکی شده اند.