گزارش و تحلیل

شکست مفتضحانه محاصره قطر

© REUTERS / Thomas Whiteشکست مفتضحانه محاصره قطر
شکست مفتضحانه محاصره قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده آمریکا مانند فردی می ماند که به وی اطلاع داده اند چند صباح دیگری بیش زنده نیست و تلاش دارد هر آنچه طی چهارسال انجام نداده را طی چند روز انجام دهد.

اسپوتنیک - کاملا هم مشخص است که آقای ترامپ دلواپس آینده خود پس از ریاست جمهوری است و به همین دلیل تلاش دارد قبل از ترک کرسی ریاست جمهوری رضایت خاطر سعودی ها و اسرائیلی ها را به دست آورد تا بعد ها بلکه مال و منالی از آنها به دست اش برسد، به هر حال ترامپ پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ قبل از ریاست جمهوری نخواهد بود و بسیاری از کارهایی که از قبل انجام می داد را دیگر نمی تواند انجام دهد و با توجه به اینکه آقای ترامپ عقده ثروت و قدرت را دارد بدیهی است تلاش کند از عربستان سعودی اموالی را به دست آورد و از لابی های اسرائیلی در آمریکا حمایت سیاسی.

نقشه های ترامپ برای ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نقشه های ترامپ برای ایران

ظاهرا یکی از خواسته های سعودی ها و اسرائیلی ها از آقای ترامپ این بوده که ارتش آمریکا عملیاتی بر علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهد و آنها امیدوار بودند این عملیات منجر به واکنش تند ایران گردد و تعدادی سرباز آمریکایی کشته شوند تا گره ای میان ایران و آمریکا بسته شود که با بایدن با چند و دندان هم نتواند باز کند.

شاید هم ماجرا منجر به یک جنگ تمام عیار شود و بایدن مجبور باشد ریاست جمهوری را با یک جنگ واقع تحویل بگیرد.

البته گویا نیروهای مسلح آمریکا شدیدا با این ایده آقای ترامپ مخالفت کرده اند و ماجرا موجب برکناری وزیر دفاع هم شده.

ظاهرا در جلسه ای که ترامپ در این باره تشکیل داده بوده فرماندهان نظامی آمریکا به آقای ترامپ گوشزد کرده اند که آنها برای حفاظت از آمریکا و به قانون اساسی آن قسم خورده اند و نمی توانند قبول کنند خون سربازان آمریکایی برای اهداف شخصی رئیس جمهوری و اهداف کشور دیگری ریخته شود.

به هر صورت ظاهرا این ماجرا به اختلاف نظر شدید ختم شده و فعلا علیرغم اینکه بسیاری معتقد هستند که جریان حمله بر علیه ایران منتفی است اما نمی توان فراموش کرد که ترامپ فرد غیر قابل پیش بینی ای است و ممکن است به صورت لحظه ای تصمیم بگیرد و کاری را انجام دهد.

نکته دیگری که این روزها بسیار پر اهمیت است و بسیاری هنوز به ان نپرداخته اند تلاش آقای ترامپ برای مصالحه میان عربستان سعودی و قطر می باشد.

نیویورک تایمز: ترامپ قصد حمله به تأسیسات هسته ای ایران را داشت - اسپوتنیک ایران
نیویورک تایمز: ترامپ قصد حمله به تأسیسات هسته ای ایران را داشت

راز مخفی ای نیست که تیم آقای ترامپ تلاش های زیادی را انجام داد تا قطر را متقاعد کند با امارات و بحرین در روند گشایش روابط با اسرائیل همراه شود و این ماجرا می توانست امتیاز بزرگی را در انتخابات برای آقای ترامپ ثبت کند، اما قطری ها به هیچ وجه زیر بار نرفتند و قبول نکردند، در حالی که امارات و بحرین آنقدر ضعیف بودند که هنوز فرمان ترامپ و نتانیاهو نرسیده اعلام کردند که با اسرائیل آشتی خواهند کرد.

در واقع طبق باور بسیاری از تحلیلگران این هم یکی از تقاضاهای سعودی ها  اماراتی ها از ترامپ است که تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش این ماجرا را فیصله دهد.

بر کسی پوشیده نیست که ماجرای محاصره قطر با چراغ سبز شخص ترامپ در ریاض انجام شد و تصور محاصره کنندگان این بود که قطر در مقابل فشار آنها خیلی سریع سر خم کند، اما اتفاقی که رخ داد این بود که امیر قطر با زیرکی و تدبیر سیاسی خود توانست موازنه قوا در منطقه را به سرعت باور نکردنی به نفع قطر تغییر دهد و با پشتیبانی ترکیه و ایران توانست محاصره قطر را به فرصتی برای دوحه جهت تقویت جبهه دیگری که در منطقه بسیار قویتر از جبهه سعودی و امارات است تبدیل کند.

نکته قابل توجه در این ماجرا این بود که بر عکس تصور کشورهای محاصره  کننده یعنی عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر، مردم قطر یک دست پشت شیخ تمیم، امیر قطر، ایستادند و از او حمایت کردند، این در حالی است که در هر کدام از کشورهای تحریم کننده اگر چنین اتفاقی رخ می داد مردم شورش می کردند و حاکم را سرنگون می نمودند.

محمد بن عبدرحمان الثانی وزیر امور خارجه قطر - اسپوتنیک ایران
وزارت امور خارجه قطر از لزوم توافق کشورهای منطقه با ایران صحبت کرد

خوب همین ماجرا، یعنی حمایت محکم همه مردم قطر از امیر خود موجب آن شد که شیخ تمیم قدرت چانه زنی بسیار بالایی را در سطح بین المللی پیدا کند و در واقع دیگر کشورها با مشاهده این حمایت یکدست مردم قطر از رهبر خود مجبور شدند به خواسته مردم قطر احترام بگذارند و به خودی خود همین ماجرا یک موازنه دیگر بین المللی به نفع قطر ایجاد کرد که علیرغم همه تلاش های کشورهای محاصره کننده جامعه بین المللی به حمایت از قطر پرداخت.

همه اینها به کنار، حتی مقامات ارشد سیاسی و نظامی آمریکا هم از موضع قطر حمایت کردند و در باره رفتار کشورهای عرب محاصره کننده قطر مواضع منفی از خود نشان دادند.

این امر منجر شد که کشورهای محاصره کننده به همان چهار کشور محصور شوند و در واقع مصر هم به دلیل حضور تعداد زیادی کارگر مصری در قطر فقط به نوعی به صورت ظاهری همراه عربستان و امارات و بحرین باشد.

همکاری ایران و قطر نشانه دهنده ی نقش لنگر گاه امن ایران در خلیج فارس  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همکاری ایران و قطر نشانه دهنده ی نقش لنگر گاه امن ایران در خلیج فارس

با توجه به اینکه بحث محاصره قطر با چراغ سبز شخص ترامپ انجام شده بود امروزه تصمیم گیران سعودی و اماراتی متوجه هستند که با رفتن ترامپ این چتر حمایتی هم خواهد رفت و اگر این چتر حمایتی نباشد شاید با ورود بایدن به کاخ سفید موضع آنها در مقابل قطر بسیار ضعیف شود و این قطر باشد که خواسته های خود را بر آنها املا خواهد کرد.

به همین دلیل هم اینها به دست و پا افتاده اند تا رییس جمهوری آمریکا به ماجرا ورود کند و قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش پدر خوانده یک نوع مصالحه میان اینها و قطر باشد تا اینها بتوانند آبروی خود را حفظ کنند و نگویند پس از چهارسال همه تلاش هایشان با شکست مواجه شده بلکه بگویند به خاطر روی آقای ترامپ حاضر شدند با قطر آشتی کنند.

امروزه دیگر این قطر است که خواسته هایی دارد و در حال تلقین این خواسته ها به چهار کشور دیگر می باشد وباز هم بد نیست تکرار کنم که قطر همه این موارد را مدیون وحدت و یکپارچگی مردم در حمایت از حاکم خود است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала