گزارش و تحلیل

باداب سورت، پلکان زمین در ایران

باداب سورت، پلکان زمین در ایران
باداب سورت، پلکان زمین در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باداب سورت چشمه ی پلکانی تراورتنی بی ‌نظیر در ایران و کم ‌نظیر در جهان است، این چشمه توسط میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد همچنین ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌ کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان انجام شده.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی درباره ی بخش دوم مستند رخساره با محوریت باداب سورت به خبرنگار اسوتنیک در تهران گفت:

رکورد دونده ایتالیایی در کویر لوت ایران + عکس - اسپوتنیک ایران
رکورد دونده ایتالیایی در کویر لوت ایران ثبت شد + عکس

چشمه های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت در روستای ارست، بخش چهاردانگه و 95 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است.

 این پدیده پس از کوه دماوند دومین اثر ملی به ثبت رسیده در کشور است؛ این پدیده تنها یک اثر مشابه دارد که در پاموک کاله کشور ترکیه واقع شده است.

این منطقه با درختان زرشک و جنگل های سوزنی برگ، چشمه هایی با رنگ ها، بوها و مزه های مختلف احاطه شده است. چشمه بالادست شمال غرب ترش مزه و آب آن به رنگ قرمز و نارنجی است.

 این ساختار های پلکانی بسیار بی نظیر و جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها در شیب پایین دست کوهستانی صد ها طبقه و ده ها حوضچه ی پلکانی به رنگ های سبز، نارنجی و قرمز ساخته اند.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده ضمن تاکید بر منحصر به فرد بودن باداب سورت از لحاظ مواد معدنی بیان کرد:

معدن سنگ مرمریت در فاصله 230 کیلومتری شرق شیراز - اسپوتنیک ایران
معدن سنگ شایان مرمریت ایران

املاح موجود در این آبها حاوی سدیم، گوگرد، آهن و گچ است که خاصیت درمانی نیز دارد. اما به دلیل محافظت از این پلکان ورود افراد به این چشمه ها ممنوع است. چرا که با پاکوب شدن لایه های سطحی چشمه، آب به مرور تغییر مسیر میدهد، منافذ و آبراهه ها تخریب میشوند و چشمه نمی تواند حوضچه های خود را سیراب کرده و به پلکان پایینتر سرریز شود.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه افزود:

متاسفانه طی سالیان گذشته نسبت به این اثر ملی، کم توجهی شده بود اما اخیرا با واگذاری به بخش خصوصی اقدامات خوبی در جهت حفظ و نگهداری آن انجام شده است، اما کافی نیست.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی هدف از تولید بخش باداب سورت در مجموعه مستند رخساره را اینگونه تشریح کرد:

ساخت مستند "باداب سورت، پلکان زمین" با هدف معرفی پدیده های زمین شناسی کشور به منظور توسعه گردشگری این حوزه، در دست تهیه قرار گرفته است، در مقایسه با منطقه پاموک کاله ترکیه که سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده بین المللی دارد، منطقه باداب سورت بسیار مهجور مانده و نیاز به تغییر رویکرد و اقدامات فناورانه جهت جذب گردشگران بین المللی دارد. بدین منظور طرح توسعه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کلیه صاحبان ایده و طرح های نو در جهت توسعه فناوریهای گردشگری معدن و زمین شناسی دعوت به عمل می آورد تا طرح های خود در این حوزه ها را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала