مقام ایرانی پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز را داد

© Photo / IRNA مقام ایرانی پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز را داد
 مقام ایرانی پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز را داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکنون زمانی است که نه خودروساز و نه مصرف کننده راضی نیستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت معتقد است که واردات خودرو از طریق بدون انتقال ارز پیشنهادی است که می تواند به ایجاد رقابت و بهبود وضعیت موجود بازار منتهی شود.

وی با اشاره و جریان قیمت گذاری خودرو و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح است، در رابطه با قیمت گذاری سه ماهه خودروسازها گفت: تا پیش از این بر اساس تورم بخشی سالانه قیمت گذاری می شد ولی اکنون وضعیت اقتصادی و تورم به گونه ای است که این امکان نیست و باید با رشد تورم و افزایش قیمت نهاده های تولید مدت زمان قیمت گذاری محدود شود، با این حال چون ما در قیمت گذاری هزینه سربار را محاسبه نمی کنیم، با وجود سود منطقی برای آنها، دائم خودروسازها می گویند زیان کرده ایم.

مقام ایرانی: ایران خودرو بیش از 100 هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال تولید کرد - اسپوتنیک ایران
مقام ایرانی: ایران خودرو بیش از 100 هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال تولید کرد

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بازار خودرو انحصاری است و باید برای کنترل آن قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انجام شود افزود: این در حالی است که با وجود عرضه محدود که بخشی از آن ناشی از  تحریم ها و افزایش قیمت نهاده های تولید است، متقاضی برای خرید بسیار بالاست و پاسخگو نیست. واردات خودرو یکی از این راه هاست ولی متاسفانه شرایط ارزی این اجازه را نمی دهد با این وجود ظاهرا وزیر صمت به نوعی این موضوع را مطرح کرده است.

شیوا ادامه داد: پیشنهاد می کنیم واردات خودرو از کانال واردات بدون انتقال ارز انجام شود و البته نه خودروهای لوکس بلکه خودرهای قابل خرید عامه مردم باشد که تاحدودی در بهبود وضعیت موجود می تواند موثر باشد.

وی در رابطه با اینکه با کاهش قیمت ارز و اثری که بر بازار خودرو داشته، این توقع وجود دارد که قیمت خودروسازها نیز کاهش پیدا کند، چه زمانی این موضوع در قیمت ها لمس خواهد شد و سهم ارز در تعیین قیمت خودرو چقدر است، توضیح داد: باید توجه داشت که در حال حاضر تولید خودرو بین 30 تا 40 درصد ارزبری دارد در عین حال که در نهاده های داخلی هم بعضا ارز موثر است؛ بنابراین هر زمان که کاهش نرخ ارز اتفاق افتد، در ادامه با توجه محاسبه تورم و نرخ ارز می تواند موجب کاهش قیمت نهاده های تولید و کاهش قیمت خودرو شود.

رییس شورای رقابت با اشاره به این‌که نهاده‌های تولیدی که اکنون خودروسازها در حال استفاده برای تولید هستند در سه ماه گذشته خریداری شده است، گفت: بنابراین آنچه که از کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته اتفاق افتاده و اگر در مدت پیش‌رو ادامه داشته باشد، در محاسبه تورم و قیمت‌گذاری برای سه ماه پایانی سال اثرگذار بوده و می‌توان آثار کاهش قیمت ارز را در قیمت‌های آن زمان مشاهده کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала