متن کامل بیانیه علی اف، پاشینیان و پوتین درباره خاتمه جنگ در قره باغ

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر متن کامل بیانیه علی اف، پاشینیان و پوتین درباره خاتمه جنگ در قره باغ
متن کامل بیانیه علی اف، پاشینیان و پوتین درباره خاتمه جنگ در قره باغ
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سایت کرملین بیانیه مشترک نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور آذربایجان و رئیس جمهور روسیه در خصوص صلح قره باغ را منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک متن بیانیه به شرح زیر است:

ما، رئیس جمهور آذربایجان الهام علی اف، نخست وزیر ارمنستان نیکل پاشینیان و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین بیانیه زیر را منتشر کردیم:

۱.آتش بس کامل و خاتمه تمامی عملیات های نظامی در منطقه درگیر قره باغ از نیمه شب (۰۰.۰۰ به وقت مسکو) دهم نوامبر ۲۰۲۰. جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از این در مواضع خودشان می مانند.

۲.منطقه آگدامسک تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ به آذربایجان برمی گردد.

۳.در خط درگیری قره باغ و کریدور لاچین مامورین صلح روسیه شامل ۱۹۶۰ سرباز با اسلحه ، ۹۰ خودرو زرهی، ۳۸۰ واحد فناوری ویژه و خودرو مستقر خواهند شد.

۴.مامورین صلح روسیه همزمان با خروج نیروهای مسلح ارمنستان مستقر می شود. مدت زمان حضور نیروهای صلح روسیه ۵ سال با تمدید خودکار برای ۵ سال دیگر خواهد بود در صورتی که هیچ یک از طرفین ظرف مدت ۶ ماه تا خاتمه توافق در خصوص لغو مفاد آن اطلاع ندهند.

۵.با هدف افزایش کنترل بر اجرای آتش بس توسط طرفین درگیر، مرکز صلح کنترل آتش بس مستقر می شود.

فقط ماموران صلح روسیه در قره باغ مستقر می شوند
 - اسپوتنیک ایران
فقط ماموران صلح روسیه در قره باغ مستقر می شوند

۶. جمهوری ارمنستان تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ منطقه قره باغ و تا ۱ دسامبر ۲۰۲۰ منطقه لاچین را به آذربایجان برمی گرداند. کریدور لاچین که ارتباط قره باغ با ارمنستان را تضمین می کند باقی می ماند. شهر شوشا تحت کنترل نیروهای صلح روسیه خواهد بود.

بر اساس توافق طرفین در سه سال آینده طرح ساخت مسیر جدید تردد در کریدور لاچین ایجاد می شود که ارتباط بین قره باغ و ارمنستان حفظ گردد و استقرار نیروهای صلح روسیه برای محافظت از این مسیر خواهد بود.

جمهوری آذربایجان امنیت تردد در کریدور لاچین برای شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت را تضمین می کند.

۷. پناهندگان و مهاجرین به محدوده قره باغ و محدوده های خود تحت کنترل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان باز می گردند.

۸. تبادل اسرای نظامی، گروگان ها و سایر افراد اسیر و اجساد قربانیان صورت می گیرد.

۹. تمامی ارتباطات حمل و نقلی و اقتصادی در منطقه از حالت مسدود خارج می شود. جمهوری ارمنستان امنیت تردد بین مناطق غربی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را با هدف سازمان دهی جابه جایی بدون مانع شهروندان، وسایل حمل و نقل، بارها در هر دو جهت را تضمین می کند. کنترل بر تردد توسط سازمان کنترل مرزی نیروی امنیت فدرال روسیه انجام می شود.

با توافق طرفین، ساخت ارتباطات جدید حمل و نقل که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان متصل کند، تضمین خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала