تغییرات اعمال شده در مهمترین موشک هوابه‌هوای ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / تغییرات اعمال شده در مهمترین موشک هوابه‌هوای ایران
تغییرات اعمال شده در مهمترین موشک هوابه‌هوای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اطلاعات ثبت‌شده روی بدنه موشک فکور نشان می‌دهد که احتمالاً این محصول با نمونه رونمایی‌شده در سال ۱۳۹۷ تفاوت‌هایی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، علائم و اطلاعات ثبت‌شده روی بدنه موشک هوابه‌هوای میانبرد فکور که در جریان نمایشگاه "چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس" در تهران به نمایش گذاشته شد، نشان می‌دهد که احتمالاً این محصول نسبت به نمونه رونمایی‌شده در جریان افتتاح خط تولید در سال ۱۳۹۷ تفاوت‌هایی دارد.

نسل اول موشک هوابه‌هوای فکور۹۰ با استفاده از موتور موشک شلمچه اما بال‌ها و بالک‌های مشابه موشک فینیکس و با وزنی مشابه موشک شلمچه طراحی و ساخته شد. این موشک در فروردین ۱۳۹۶ رونمایی و پس از کارهای تکمیلی خط تولید آن در مرداد ۱۳۹۷ افتتاح شد.

​در علائم ثبت‌شده روی موشک AIM-۲۳B یا همان فکور در رونمایی خط تولید در سال ۱۳۹۷، دمای انبارداری این موشک از منفی ۴۰ تا مثبت ۶۰ و محدوده دمایی که موشک در آن قابل شلیک است از حدود منفی ۳۱.۷ تا مثبت ۵۱.۷ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) روی بدنه ثبت شده بود. مرز پایین این محدوده دما معادل ارتفاع پروازی حدود ۷۲۰۰ متر است. به‌طور معمول، این محدودیت دمای شلیک به پیشران سوخت جامد موشک مربوط است.

اما در موشک فکور۹۰ نمایش‌داده‌شده در "نمایشگاه هفته دفاع مقدس" سال ۱۳۹۹، که مشخصه ATMF-۹۰B روی بدنه آن به چشم می‌خورد (نمونه تمرینی با مشخصه ATM و نمونه رزمی با مشخصه AIM نمایش داده می‌شود) نام موتور M۱۹۰ و محدوده دمایی آن نیز از منفی ۶۵ تا مثبت ۱۶۰ فارنهایت معادل منفی ۵۳.۸۹ تا ۷۱.۱۱ درجه سلسیوس ثبت شده است. این‌که موتور جدید M۱۹۰ چه‌ویژگی‌هایی دارد، هنوز اطلاعی در دست نیست اما همین تغییر محدوده دما نشان‌دهنده تغییراتی در سوخت آن است.

​لازم به توضیح است که موشک فکور برای تجهیز جنگنده‌های اف۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و جهاد خودکفایی این نیرو توسعه یافته است. سلاح اصلی و تخصصی اف۱۴، موشک برد بلند و کارامد فینیکس است که ایران در دوران جنگ هشت ساله با عراق، از نظر تعداد موجودی و تعداد عملیاتی آن دچار کمبود شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала