هشدار نمایندگان کنگره به پمپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا

© Sputnik / Igor Mikhalev /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار نمایندگان کنگره به پمپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا
هشدار نمایندگان کنگره به پمپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قانونگذاران آمریکایی در نامه ای هشدار آمیز به وزیر خارجه این کشور، ادعاهای اثبات ‌نشده‌ای مانند ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا را تکرار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا با ارسال نامه ‌ای به مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره گسترش روابط میان ایران و ونزوئلا هشدار دادند.

Венесуэльский работник нефтеперерабатывающего завода с флагом Ирана во время прибытия иранского танкера с топливом  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نگرانی ناتمام آمریکا از اتحاد نظامی ایران و ونزوئلا

نامه ای به امضای ۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است. قانونگذاران آمریکایی در این نامه ادعاهای اثبات ‌نشده‌ ای همچون ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا را در این نامه آورده اند.

نمایندگان در این نامه نسبت به تحرکات ایران در ونزوئلا ابراز نگرانی کرده‌ اند، چنانچه موشک‌ های بالیستیک ایران در کاراکاس مستقر شوند پورتوریکو، کل دریای کارائیب، کل ایالت فلوریدا، بخش ‌های جنوبی جورجیا و آلاباما در تیر رس موشکی قرار خواهند گرفت.

در ادامه ادعا کرده‌اند: حضور موشک‌ های بالیستیک ایران در حیاط آمریکا برای امنیت ملی ما خطرناک خواهد بود و توانایی ما برای مهار ستیزه ‌جویی ایران را محدود خواهد کرد.

چند روز پیش نیکلاس مادورو رئیس ‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد که خرید موشک از ایران ایده بسیار خوبی است اما کاراکاس از تهران موشک خریداری نکرده است.

مادورو با اشاره به ادعاهای چند وقت پیش رئیس ‌جمهور کلمبیا که ونزوئلا را به خریداری موشک از ایران متهم کرده بود او را عروسک خیمه ‌شب ‌بازی دستگاه ‌های اطلاعاتی ایالات متحده خواند. 

رئیس ‌جمهور ونزوئلا گفت: رئیس ‌جمهور کلمبیا در نقشی که به عنوان عروسک خیمه‌ شب ‌بازی سازمان ‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد گفت که ونزوئلا از ایران موشک خریداری کرده است و من جواب دادم که این درست نیست.

وی اضافه کرد: من گفتم که ماجرا اینطور نیست ولی ونزوئلا می ‌تواند از هر کشوری که می ‌خواهد سلاح بخرد. گفتم که ایده بسیار خوبی به نظر می ‌رسد و چرا نخریم؟ ما در موعد مناسب این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد.

مادورو در بخش دیگری از سخنانش گفت روابط ونزوئلا با ایران بر روابط برادرانه عمیق استوار است و دو کشور سابقه ۲۰ سال روابط دیپلماتیک نزدیک و همکاری در زمینه ‌های مختلف دارند.

رئیس ‌جمهور ونزوئلا برای تحقیر همتای کلمبیایی خود با لحنی طنزآمیز به وزیر دفاع خود گفت که سعی کند این نقشه را مخفی نگه دارد.

الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز ۶ آبان ضمن ابراز خشم از تعامل تهران و کاراکاس هشدار داد که ایالات متحده اجازه صادرات احتمالی موشک های دوربرد ایران به ونزوئلا را نخواهد داد.

ایالات متحده آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور در سال‌ های اخیر، تحریم ‌هایی را علیه دولت ونزوئلا با هدف منزوی کردن رئیس ‌جمهور قانونی این کشور و وادار کردن وی به کناره‌ گیری از قدرت وضع کرده‌ اند. این تلاش ‌ها بی ‌نتیجه بوده ‌اند و یکی از شکست‌ های سیاست خارجی ترامپ را رقم زده ‌اند.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌ مورد تنش‌ ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌ اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала