گزارش و تحلیل

احتمال جنگ آمریکا و ایران در صورت انتخاب مجدد ترامپ؟

© REUTERS / Jonathan Ernstاحتمال جنگ آمریکا و ایران در صورت انتخاب مجدد ترامپ؟
احتمال جنگ آمریکا و ایران در صورت انتخاب مجدد ترامپ؟
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانی که آقای ترامپ برای اولین بار انتخاب شد، برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرمایه گذاری های کلانی انجام دادند تا رئیس جمهوری و سربازان آمریکایی را اجیر کنند و یک جنگ بر علیه ایران راه بیاندازند.

اما با توجه به اینکه شرایط سیاسی داخلی آقای ترامپ متزلزل بود و ایشان به دور دوم انتخابات چشم دوخته بود، این اتفاق رخ نداد.

یکی دیگر از دلایل خودداری رئیس جمهوری آمریکا از صدور فرمان برای حمله به ایران هم این بود که وی به میلیاردها دلار اموال انباشته شده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چشم دوخته بود و نمی خواست تا زمانی که تمام این پولها را از آنها نگرفته خیال شان را راحت کند.

همچنین نباید مساله امنیت اسرائیل را نادیده گرفت و به دلیل شرایط متزلزل داخلی نتانیاهو و دولت اسرائیل و همچنین عمق استراتژیک ضعیف اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای جبهه مقاومت طبیعی بود که وی تلاش کند شرایطی ایجاد کند که عمق استراتژیک اسرائیل گسترش یابد.

کینه شتری و نفرت دیرینه برخی عرب های حوزه خلیج فارس در قبال ایرانی ها هم بهانه بسیار خوبی برای ترامپ به حساب می آید که تا می تواند آنها را بدوشد و هیچ دلیلی نمی بیند که تا زمانی که می تواند آنها را بدوشد بخواهد کار دیگری انجام دهد.

همچنین باید توجه داشت که به صورت تاریخی ثابت شده معمولا آمریکایی ها هیچ وقت به کشوری که اطمینان دارند قدرت دفاع از خود را دارد حمله نمی کنند بلکه با استفاده از ابزار های مختلف مخصوصا تحریم ها طرف مقابل را تضعیف کنند و وقتی مطمئن شدند که طرف مقابل بسیار ضعیف شده و توان مقابله با حمله آنها را ندارد حمله می کنند.

علیرغم همه تحریم هایی که امروزه ایران با آن مواجه است، هنوز از نظر قدرت نظامی و نفوذ منطقه ای آنقدر قدرت دارد که بتواند در مقابل حمله آمریکا و متحدین اش مقاومت کند و هزینه های سنگینی را بر آنها تحمیل کرده و بدیهی است در چنین شرایطی هیچ منطقی حمله را توجیه نمی کند.

متاسفانه مشاهده می کنیم که برخی آمریکایی های ایرانی تبار هم با تصور اینکه ادامه تحریم ها و حتی حمله آمریکا به ایران می تواند زمینه بازگشت آنها به ایران و به قدرت رسیدن آنها را فراهم کند از حضور آقای ترامپ در کاخ سفید حمایت می کنند.

برخی هم که حقوق بگیر کشورهای عرب دشمن ایران هستند و طبق دستور العمل های آنها عمل می کنند و اصلا برایشان مهم نیست که همه مردم ایران بمیرند و یا اینکه ایران نابود شود یا نه، شعارها را کنار بگذارید.

نها ماموریت دارند تا مکمل تحریم ها باشند و با شکستن روحیه مقاومت داخلی مردم ایران و ترغیب مردم به شورش زمینه حمله دشمن را فراهم کنند.

البته فقط ایرانی نام هایی که در آمریکا زندگی می کنند نیستند بلکه برخی هستند که حتی در داخل ایران هم زندگی می کنند و به عنوان ستون پنجم طبق دستور العمل های اربابان خود فعالیت دارند چون یک دست به تنهایی جواب نمی دهد و حتما نیاز است یک دست در خارج باشد و دیگری در داخل کشور.

رئیس جمهوری بعدی آمریکا برای مذاکره با ایران چه کار باید انجام دهد؟ - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهوری بعدی آمریکا برای مذاکره با ایران چه کار باید انجام دهد؟

همه این موارد را که کنار هم بگذاریم متوجه می شویم که شرایط از چه قرار است و چرا برخی عربهای حوزه خلیج فارس این روزها به آب و آتش زده اند و همه آبروی نداشته خود را ریخته اند تا دست در دست اسرائیلی ها بگذارند و همکاری خود با اسرائیل را علنی کنند.

اگر آقای بایدن انتخاب شود نباید توقع داشت که سیاست های آمریکا در قبال ایران تغییری کند اما می توان توقع داشت روش و یا رفتارهای رئیس جمهوری آمریکا بیشتر گرایش سیاسی داشته باشد تا هوچی گری.

اما اگر آقای ترامپ مجددا انتخاب شود، در آمریکا این بحث وجود دارد که وی تا چه حد حاضر خواهد بود در دور دوم برای عرب ها و اسرائیلی ها از خون جوانان آمریکایی هزینه کند.

بسیاری باور دارند که اگر مبلغ مناسب پرداخت شود ترامپ کاسب کار قطعا هر چه قدر نیاز باشد می تواند از سربازان آمریکایی را به کشتن دهد و چون می داند دور دوم است ممکن است برای پر کردن جیب خود دست به هر کاری بزند.

کافی است عربها پروژه های مالی چندین میلیارد دلاری خود را به مجموعه ترامپ و خانواده و داماد اش تقدیم کنند تا آنها حاضر باشند هر چیزی که عرب ها بخواهند را تقدیمشان کنند.

ظریفی به شوخی می گفت ترامپ حتی حاضر است ملانیا و ایوانکا را هم به آنها بفروشد ولی ظاهرا هنوز قیمت مناسب پیشنهاد نشده است.

از سوی دیگر بسیاری باور دارند با توجه به شرایط فعلی موجود احتمال اینکه آمریکا وارد درگیری ها و اختلافات داخلی شود بسیار زیاد است.

مخصوصا اگر ترامپ بخواهد آمریکا را درگیر جنگی کند که می تواند هزینه های انسانی و اقتصادی بسیار زیادی بر آمریکا تحمیل کند.

شرایط موجود و اقدامات نسنجیده ترامپ مانند ترور شهید سپهبد سلیمانی نشان می دهد که ترامپ آدم قابل پیش بینی ای نیست و ممکن است در صورت انتخاب مجدد دست به هر کاری بزند و نباید تصور کرد احتمال جنگ بعید است و فعلا تنها بنیه دفاعی ایران و عمق استراتژیک ایران و متحدانش و بالطبع توان مردم ایران برای مقاومت است که برای ترامپ ومتحدین اش معیار هزینه های احتمال حمله به ایران است و فقط تا زمانی که آنها احساس کنند هزینه ها برایشان بالا است مردم ایران می توانند مطمئن باشند دشمن به آنها حمله نخواهد کرد.

علی الخصوص که بدیهی است در صورت آقای ترامپ باتوجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران هیچ جناح سیاسی ای در ایران حاضر نخواهد بود قمار کند و با قاتل قهرمان ملی ایران دست بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала