کنفرانس ویدئویی مسکو –تهران اسپوتنیک و ایرنا در موضوع:«خبرنگاری در عصر پاندمی» + ویدئو

© Sputnik / Maksim Blinovکنفرانس ویدئویی مسکو –تهران اسپوتنیک و ایرنا در موضوع:«خبرنگاری در عصر پاندمی» + ویدئو
کنفرانس ویدئویی مسکو –تهران اسپوتنیک و ایرنا در موضوع:«خبرنگاری در عصر پاندمی» + ویدئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز کنفرانس ویدئویی بین آژانس خبری و رادیو اسپوتنیک و آژانس خبری ایرنا، مسکو –تهران در موضوع « خبرنگاری در عصر پاندمی» برگزار می‌شود.

در اپیدمی ویروس کرونا، رسانه‌ها در سراسر جهان با چالش های جدید مواجه شدند و بطور همزمان از فرصتها و امکانات مکملی برای رشد و توسعه برخوردار گشتند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس ویدئویی عبارتند از:

ایوان زاخاروف ، معاون بخش زبان های خارجی خبرگزاری اسپوتنیک

 محمدرضا منافی ، سردبیر خبرگزاری ایرنا در اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی

 افشین شاعری ، خبرنگاراعزامی امور بهداشتی  خبرگزاری ایرنا

 

 

از جمله سوالاتی که در این کنفرانس ویدئویی مطرح می‌شوند:

-  از ابتدای شیوع ویروس همه گیر کرونا، چه موردی به سخت ترین قسمت کار تبدیل شده است؟

-  کدام جنبه فعالیت خبرنگاری به عنوان اولین ها مطرح شده است؟

-  درخواست های مخاطبان از زمان گسترش بیماری کووید-19 و محدودیت های ایجاد شده، چگونه تغییر کرده است؟

-  نقش همکاری های بین المللی در حوزه رسانه و در شرایط اقدامات محدود کننده در سراسر جهان، چگونه ارزیابی می شود؟

 

محمدرضا منافی سردبیر خبرگزاری ایرنا در اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی ضمن تشکر از تشکیل چنین جلسه ای ابراز امیدواری کرد که تبادل اطلاعات در جلسات اینچنینی بتواند مفید واقع شود.

وی در خصوص نقش رسانه در بحبوحه شیوع کرونا توضیح داد: امروز مهمترین حرفه ای که مطرح است جامعه ی پزشکی و پرستاران هستند. آنها در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارند. اهمیت کار خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز کمتر نیست. آنها نیز مجبورند گاهی در مراکز ریسک بالا قرار دارند. روزنامه نگارها همواره در حساس ترین موارد نزدیک ترین افراد به صحنه بودند.

آقای منافی افزود : نقش رسانه از آن جهت اهمیت دارد که اطلاع رسانی درست و صحیح انجام شود. این امر در مبارزه موثر در شیوع کرونا کمک کننده است.

به طور مثال ایران یکی از کشورهای درگیر است که با تغییر فصل افزایش مبتلایان و شرایط متفاوت را تجربه می کند. اما این شرایط مختص ایران  و روسیه و اروپا نیست. ما خبرنگاران شاید بهتر از سایر مردم بدانیم که در دیگر کشورها شرایط چگونه است. ما این حقایق را باید با مردم به درستی در میان بگذاریم.  

در ایران شاید شرایط به گونه ای دیگر باشد، چرا که ما علاوه بر ویروس کرونا با ویروس تحریم مواجه است. کشور ما به دلیل این تحریم ها چه مستقیم چه غیر مستقیم نمی تواند دارو و مایحتاج لازم برای مقابله با این ویروس وارد کند. رسانه ی ایرانی به تنهایی نمی تواند این موضوع را به دنیا اطلاع رسانی کند. از رسانه های روسیه تشکر می کنم که شرایط ایران را به درستی منعکس می کنند.

ایوان زاخاروف ، معاون بخش زبان های خارجی خبرگزاری اسپوتنیک

به دلیل شیوع پاندمی ویروس کرونا که بیش از 6 ماه است ادامه دارد ما و شما تجربیات تازه‌ای کسب کردیم.

اسپوتنیک ایران تنها رسانه روسی به زبان فارسی است که به پوشش‌دهی موج اول و دوم و سوم (بر طبق سناریوی مشابه) پرداخته و می پردازد. این سناریو شامل تهیه اینفوگرافیک روزانه مبتلایان به کووید در مناطق ایران است. از اطلاعات وزارت بهداشت ایران در این سناریو استفاده می شود.

چگونه باید مانع از انتشار اخبار «فیک» در دوران پاندمی شویم؟ نسخه آن مثل هر رسانه‌ای رعایت «بهداشت خبری» و توجه به منابع موثق است. برای ما، وزارت بهداشت ایران و رسانه‌های برتر ایران مانند «ایرنا» منابع مطمئنی هستند.

یکی از نمونه‌های روشن مبارزه با اخبار «فیک» رد اطلاعات بی‌بی‌سی در باره آمار مبتلایان به کووید در «اسپوتنیک ایران» بود. پاندمی ویروس کرونا ثابت کرد که انتشار اخبار دروغ «فیک» می‌تواند قربانی انسانی ببار آورد. این یک هنر واقعی و یک مسئولیت خطیر برای رسانه‌هاست که از ارقام دقیق درگذشتگان این بیماری و مبتلایان مطلع باشند.

در دوران پاندمی این وظیفه مطرح بود که ما منبع اطلاعات موضوعی در باره وضعیت تندرستی ساکنان ایران و خاورمیانه و بطور کلی جهان باشیم. ما می‌دانستیم که در این دوران دشوار، روز هر یک از ساکنان زمین با مطالعه اخبار آماری در باره مبتلایان شروع می‌شود. و ما با ارضای نیاز مخاطبان به اینگونه اطلاعات، این چالش را پذیرفتیم. اما آمار بخودی خود کافی نیست. ما هدف خود را گفتگوی منظم با نمایندگان عرصه بهداشت و درمان ایران و دیگر نهادهای تخصصی در باره وضعیت امور مرتبط با ویروس کرونا قرار دادیم.

ما در دوران پاندمی بر اساس چند رژیم کاری فعالیت کردیم. به رژیم «اداری»، رژیم «دورکاری» اضافه شد. این امر در مورد خبرنگاران ما در مسکو و تهران صدق می‌کند. ما نمی‌توانستیم بخود اجازه بدهیم، جان کارمندان خود را به خطر بیاندازیم! از همان اولین روز اجرای مقررات جدید کاری، کارمندان ما شرکت فعالی در کنفرانس‌های مطبوعاتی کوتاه مدت آنلاین و کنفرانس‌های مطبوعاتی در سراسر جهان داشتند. بدین ترتیب ما در بخشی از فعالیت خود، جغرافیای حضور خود را به این شکل وسیع‌تر کردیم. منحصربفردی وضعیت کنونی همانا در این امر نهفته است!

افشین شاعری خبرنگار اعزامی امور بهداشتی خبرگزاری ایرنا صحبت های خود را با شعری از فردوسی آغاز کرد و ابراز خرسندی از این نشست بیان داشت: ۹ ماه است که از شروع اپیدمی کرونا در ایران می گذرد و در این مدت تعداد زیادی از هموطنان ما به این بیماری مبتلا شده اند. تاثیر کرونا بر روزنامه نگاری در چهار محور بررسی می شود. اولین نقش روزنامه نقش اطلاع رسانی و خبررسانی است. همه مردم و مخاطبان مایل هستند که از آخرین اخبار در این زمینه آگاه شوند. مهمترین نقش رسانه انتشار اخبار موثق و معتبر است. دومین نقش آموزش درست و همگانی است. به طور مثال روش های پیشگیری و درمانی است. سومین نقش، نظارت و دیده بانی رسانه هاست. رسانه ها می توانند با نقد فعالیت های دستگاه های اجرایی و مسئول بر آنها نظارت کنند. چهارمین نقش و بسیار مهم رسانه، سرگرم سازی است. از آنجا که مردم مجبورند در خانه بمانند که احتمال بروز بیماری های روحی و روانی را بیشتر می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала