علی اف شرط توقف درگیری ها در قره باغ را اعلام کرد

© AP Photo / Azerbaijani Presidential Press Officeاعلام آمادگی رهبر آذربایجان برای توقف جنگ در قره باغ
اعلام آمادگی رهبر آذربایجان برای توقف جنگ در قره باغ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو اعلام کرد باکو آماده است تا در صورت آتش بس از طرف ارمنستان ، نبردها در قره باغ را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک، رهبر آذربایجان گفت: "ما آماده توقف درگیری ها هستیم. من قبلاً در جریان گفتگوهای 10 اکتبر در مسکو در اینباره صحبت کردم. فقط لازم است که ارمنستان آتش بس کند و سپس این دیپلمات ها هستند که باید اقدام کنند."

وی توضیح داد که ارمنستان باید اصول حل و فصل مناقشه ،  تعیین شده توسط روسیه ، فرانسه و ایالات متحده ،روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را بپذیرد که آذربایجان ، به گفته وی ، قبلاً آنها را پذیرفته است.

علی اف قول داد: "پس از آن ما به میز مذاکره باز خواهیم گشت."

رهبر آذربایجان همچنین ادعا كرد نیكول پاشینیان پس از تصدی سمت نخست وزیری ارمنستان "با اظهارات تحریک آمیز و دسایس نظامی خود" روند صلح را نابود كرد.

رئیس جمهور گفت: "من فکر می کنم زمان دستیابی به یک توافق سیاسی فرا رسیده است" اما اشاره کرد وضعیت موجود قبلی و خط تماس قدیمی دیگر وجود ندارد و  واقعیت جدیدی ظهور کرده است.

علی اف افزود که درگیری ها در قره باغ قره باغ در 27 سپتامبر نه توسط آذربایجان بلکه توسط ارمنستان آغاز شده است. وی پاسخ نظامی باکو را متناسب خواند و اظهار داشت که کشورش در حال آزادسازی "سرزمینهایی است که در سطح بین المللی به عنوان مناطق متعلق به  آذربایجان به رسمیت شناخته شده اند ".

رئیس جمهور آذربایجان گفت: "موضع ما روشن است: اگر ارمنی ها آتش بس نکنند ، ما به آزادسازی سرزمین های خود ادامه خواهیم داد."

تقویت دفاعی خطوط مرزی ایران در پی وخیم تر شدن شرایط در قره‌باغ - اسپوتنیک ایران
تقویت دفاعی خطوط مرزی ایران در پی وخیم تر شدن شرایط در قره‌باغ

علی اف در پاسخ به این سوال که آیا او نمی ترسد که مداخله ترکیه و ورود شبه نظامیان از سوریه به قره باغ از طریق این کشور درگیری محدود محلی را به درگیری منطقه ای تبدیل کند ،اطمینان داد که ترکیه به عملیات جنگی کشانده نشده است.

رهبر آذربایجان گفت: "در واقع ، در نخستین ساعات حمله ارمنستان ، رئیس جمهور ترکیه (رجب اردوغان) حمایت سیاسی واضحی را به نفع ما ابراز داشت. اما وی فقط خواستار رعایت دقیق چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که از ارمنستان می خواهد از سرزمینهای آذربایجان که اشغال کرده، خارج شود و تأکید کرد بر حتی یک رزمنده خارجی در خاک آذربایجان وجود ندارد".

علی اف ضمن صحبت در مورد آینده قره باغ گفت که او آن را "یک منطقه مرفه و امن آذربایجان می داند  که در انجا آذربایجانی ها و ارمنی ها در هماهنگی ، صلح و شرایط آبرومندانه زندگی کنند."

جنگ در خط رویارویی آذربایجان و ارمنستان در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم می کنند و قره باغ از بمباران توپخانه ای نقاط مسکونی در این جمهوری خود خوانده از جمله استپاناکرت مرکز خود خبر می دهد. ارمنستان ادعا می کند آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند و بسیج عمومی و حالت جنگی اعلام کرده است. در آذربایجان بسیج برخی از نیروها و در بعضی جاها حالت جنگی اعلام شده است.

​وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه 9 اکتبر به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 روز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال  طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند. متاسفانه دیرتر وزارتخانه های دفاع ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را بارها به نقض آتش بس در قره باغ متهم کرده اند.

رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه پیش از این از طرف های درگیری خواسته اند تا درگیری ها را متوقف کنند و بدون پیش شرط شروع به مذاکره کنند. ترکیه اظهار داشت که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در قره باغ ، هرگونه پشتیبانی را که آذربایجان بخواهد به باکو ارائه خواهد کرد.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد ، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала