گزارش و تحلیل

احتمال آشتی ایران و اسرائیل!

© REUTERS / Jonathan Ernstاحتمال آشتی ایران و اسرائیل!
احتمال آشتی ایران و اسرائیل! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته و پس از اعلام تصمیم سودان برای آشتی با اسرائیل آقای ترامپ ابراز امیدواری کرد که این ماجرا به ایران هم سرایت کند.

روز گذشته و پس از اعلام تصمیم سودان برای آشتی با اسرائیل آقای ترامپ ابراز امیدواری کرد که این ماجرا به ایران هم سرایت کند و ایرانی ها هم با اسرائیلی ها آشتی کنند.

آقای نتانیاهو هم بلا فاصله اعلام کرد امیدوار است توافق جدیدی میان ایران و ایالات متحده به امضاء برسد.

امیدواری ترامپ به عادی سازی روابط ایران با اسرائیل - اسپوتنیک ایران
امیدواری ترامپ به عادی سازی روابط ایران با اسرائیل

برخی هم شروع کردند تحلیل و پرس و جو کردن که ماجرا چیست و آیا مساله ای پشت پرده وجود دارد که ممکن است آقای ترامپ و نتانیاهو از آن مطلع باشند و دیگران بی خبر؟

بدیهی است که در این باره چیزی پشت پرده نیست و پر واضح است که ماجرا فقط یک پروپاگاندای تبلیغاتی توسط آقای ترامپ برای رضایت خاطر لابی ها صهیونیستی در آمریکا بیش نیست و قطعا تا زمانی که حقوق ملت فلسطین پایمال شده ایرانی ها به هیچ وجه وارد چنین بازی ای نخواهند شد.

همچنین احتمالا آقای ترامپ و نتانیاهو می خواهند به برخی کشورها که در زمینه برقراری رابطه با اسرائیل مردد می باشند به قول معروف برگ بزنند و مثلا به آنها بگویند که حتی ایران هم به زودی به این روند خواهند پیوست.

اینکه امارات عربی متحده یا بحرین و یا سودان با اسرائیل رابطه برقرار کرده باشند هیاهویی بیش نیست، سرجمع اینها هیچ تاثیری روی روند صلح یا جنگ با اسرائیل ندارند، در واقع اینها در معادله صلح تاثیری ندارند و عددی به حساب نمی آیند و فقط روی آتش افروزی وایجاد جنگ در میان مسلمانان تاثیر گذار هستند.

طبق گزارش های اخیر درز کرده به رسانه ها اسرائیلی ها حدود ده سال است که در بحرین سفارت محرمانه داشته اند و امارات هم که سالها است به مباشر اسرائیلی ها برای تصرف مناطق مختلف جهان اسلام تبدیل شده است.

از یمن گرفته تا عراق و لیبی و اثیوپی و اریتره و ... هر جا که منافع اسرائیل اقتضا کند اماراتی ها را جلو می اندازند.

پس اتفاق جدیدی رخ نداده که اینقدر بزرگ اش می کنند.

مردم سودان امیدوار بودند با به خیابان آمدن بتوانند از شر یک حکومت خودکامه خلاص شوند امروزه درگیر یک حکومت خودکامه نظامی بد تر شده اند و با کودتای نظامیان در این کشور کل قدرت در اختیار جمعی قرار گرفته که مطیع دستورات امارات عربی متحده و عربستان سعودی هستند.

وامروزه ارتش سودان به مزدوران حقوق بگیر امارات و عربستان تبدیل شده اند که به دستور آنها همه جا میروند جنگ و سربازها کشته می شوند تا افسران پولشان را بگیرند.

ترامپ از تمایل فلسطین به عادی سازی روابط خود با اسرائیل سخن گفت - اسپوتنیک ایران
ترامپ از تمایل فلسطین به عادی سازی روابط خود با اسرائیل سخن گفت

تصور اینکه با برقراری این رابطه شرایط زندگی و اقتصادی مردم سودان ممکن است تغییر یابد سرابی بیش نیست.

به این عبارت اعلامیه که توسط آقای ترامپ بیان شده توجه کنید: "امارات و عربستان به دلیل برقراری این رابطه در سودان سرمایه گزاری خواهند کرد و شرکت های اسرائیلی مدیریت پروژه ها را عهده دار شوند".

یعنی تا قبل از برقراری رابطه با اسرائیل امارات و عربستان نمی توانستند در سودان سرمایه گذاری کنند؟

یا اینکه شرکت های غیر اسرائیلی وجود ندارند که بتوانند این پروژه ها را اداره کنند؟

تازه سودان 350 ملیون دلار هم باید پیش پیش به ایالات متحده بابت جریمه سرنگونی یک هواپیما پرداخت کند تا نام اش از لیست تروریستی آمریکا خارج شود.

یعنی آقای ترامپ از کیسه (آل) خلیفه و آل سعود به بخشش می پردازد و جالب اینکه این بخشش ها هم قرار نیست به جیب سودانی ها برود بلکه قرار است به جیب اسرائیلی ها برود.

به هر صورت مهم نیست که حکام چه تصمیمی می گیرند، مهم این است که ملت ها بپذیرند یا نه.

زمان شاه ایران با اسرائیل رابطه داشت، او هم تصور می کرد که این رابطه می تواند منافعی برای ایران در بر داشته باشد اما در نهایت معلوم شد به جز کلاه چیزی بر سرش نگذاشته بودند، ملاحظه کردیم که به یکباره در ایران انقلاب شد و نه فقط این روابط قطع شد بلکه سفارت اسرائیل تحویل فلسطینی ها شد.

بیش از چهل سال است که مصری ها با اسرائیل توافق صلح امضا کرده اند و همین وعده هایی که امروزه به سودانی ها داده می شود آن زمان به آنها داده شد، اما دریغ از یک سکه سیاه.

هنوز که هنوز است اقتصاد مصر در شرایط بسیار بغرنج قرار دارد و اگر کمک های خارجی نباشد مردم این کشور نان برای خوردن نخواهند داشت.

هنوز که هنوز است هم یک اسرائیلی جرئت نمی کند با هویت اسرائیلی خود در خیابان های قاهره قدم بزند.

همین مساله در باره اردن هم صدق می کند، کشور عربی ای که حدود 25 سال است با اسرائیل توافقنامه صلح امضا کرد وآمریکایی ها هزاران وعده بیش از آنچه به سودان داده اند به اردن دادند، ولی باز هم شرایط اردن را مشاهده می کنید.

ترامپ، سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ، سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد

همه با وعده های سر خرمن پای میز آمدند و هرچه آبرو داشتند را گذاشتند و رفتند و چیزی گیرشان نیامده.

به هر صورت موضع ایران کاملا توسط رهبری بیان شده و بر مبنای آن است، ایرانی ها با یهودی ها هیچ مشکلی ندارد و قرن ها امن ترین مکان زندگی در کل جهان برای یهودی ها ایران بوده و هست، مشکل با ایدئولوژی و تفکر صهیونیسم واشغالگری است، ایران همیشه حامی حقانیت ملت فلسطین است و تا زمان آزاد سازی سرزمین شان از آنها حمایت خواهد کرد.

پیشنهاد رهبری انقلاب اسلامی در این باره و حل اختلاف فلسطینی ها با یهودی ها هم کاملا واضح است.

همه ملت فلسطین که در جهان آواره شده اند به سرزمین خود برگردند و یک رفراندوم برگزار شود و هر آنچه ملت این سرزمین انتخاب می کنند مورد احترام ایران هم خواهد بود.

اگر آنزمان ملت این سرزمین انتخاب کردند نام این سرزمین فلسطین باشد هم ایران و هم کل جامعه جهانی باید به رای این مردم احترام بگذارند و اگر هم انتخاب کردند نام این سرزمین اسرائیل باشد هم ایران و هم کل جامعه جهانی به این رای باید احترام بگذارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала