طرفین درگیری در لیبی درباره آتش بس به توافق رسیدند

© REUTERS / Ismail Zitounyطرفین درگیری در لیبی درباره آتش بس به توافق رسیدند
طرفین درگیری در لیبی درباره آتش بس به توافق رسیدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافق آتش بس در لیبی در مذاکرات ژنو که در قالب 5 + 5 انجام شد، حاصل گردید.

به گزارش اسپوتنیک، اعضای کمیسیون مشترک نظامی لیبی آتش بس را امضا کردند. طرفین در مورد باز شدن جاده ها و از سرگیری ترافیک هوایی منظم بین طرابلس و بنغازی گفتگو کردند. علاوه بر این، آنها متعهد شدند که برای جلوگیری از تشدید درگیری ها، وضعیت آرام را در خط مقدم حفظ کنند به تبادل زندانیان ادامه دهند و تولید نفت را از سر بگیرند.

آیا در لیبی به زودی آتش بس برقرار می گردد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا در لیبی به زودی آتش بس برقرار می گردد؟

از اواسط فوریه سال 2011 میلادی، به‌دنبال بالا گرفتن اعتراضات و راهپیمایی‌های خیابانی مخالفان و سپس شورش سراسری علیه حکومت لیبی و رهبر آن، معمر قذافی آغاز شد. ادامه این خشونت‌ها همراه بود با درگیری‌ها و سرکوب‌های شدید که در نهایت در اکتبر 2011 میلادی با سرنگونی حکومت معمر قذافی به پایان رسید.

نیروهای مخالف حکومت، در شهر بنغازی اقدام به تشکیل دولت موقت کردند. مخالفان معمر قذافی از مناطق شرق لیبی حرکت خود را آغاز کرده و به تدریج مناطق مرکزی و غربی لیبی را نیز تحت کنترل خود گرفتند. در 20 اوت 2011 میلادی عملاً مخالفان قذافی توانستند تقریباً همه شهرهای لیبی به استثنای طرابلس و سرت را در دست خود بگیرند. در 22 اوت 2011 مخالفان معمر قذافی به طرابلس نیز نفوذ کردند. در 20 اکتبر 2011 میلادی، شهر سرت آخرین پایگاه معمر قذافی سقوط کرد و معمر قذافی کشته شد. دولت انتقالی، پایان جنگ را اعلام کرد.

ژانویه 2020 برلین میزبان کنفرانسی به منظور بررسی تحولات لیبی بود، این کنفرانس با شرکت پشتیبانان اصلی هر دو جناح درگیر در لیبی برگزار شد، به گفته آنگلا مرکل توافق شد تا آتش‌بس دائمی برقرار شده و حل و فصل اختلافات به صورت سیاسی ادامه پیدا کند و کمیته‌ای متشکل از 5 نفر از نظامیان هر طرف این درگیری بر آتش‌بس نظارت داشته‌باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала