افزایش اختلالات روانی در دوره همه گیری کرونا

© Fotolia / Viacheslav Iakobchukافزایش اختلالات روانی در دوره همه گیری کرونا
افزایش اختلالات روانی در دوره همه گیری کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته‌ی یک روانشناس حدود ۵ الی ۱۵ درصد از افراد در جهان پیش از پاندمی کرونا مبتلا به اختلالات روانی بوده‌اند اما این آمار مطابق با پژوهش‌های انجام شده در دوران پاندمی کرونا ویروس، در برخی مناطق و کشورها به ۵۰ درصد رسیده است و در صورت ادامه یافتن این روند این آمار نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر مهدی ملک محمد در وبینار "نوجوانان در ایام کرونا"، اظهار کرد: برخی روانشناسان معتقدند که در شرایط کنونی پاندمی کرونا ویروس، باید راهنمای تشخیص اختلالات روانی از نو نوشته و بازنگری شود چراکه در این شرایط تمام افراد درگیر یک اختلال روانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین چالش کرونا برای نوجوانان اختلال در کسب هویت است، ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی در دوران کرونا باعث ایجاد اختلال در امور روزمره نوجوانان شده است، از سوی دیگر یکی از چالش‌های مهم برای نوجوان ، فقر در تداوم یادگیری است، با وجود اینکه افراد تصور می‌کنند نوجوانان با در خانه ماندن و استراحت کردن در این ایام سود می‌برند اما این در خانه ماندن در بلند مدت موجب بروز آسیب‌هایی در آن‌ها می‌شود.

ملک محمد معتقد است که فقر در تداوم مراقبت‌های بهداشتی، از دست دادن رویدادهای لذت بخش زندگی نظیر تولد، امکان قرار گیری در معرض خشونت خانگی که عموما برای نوجوانان به صورت خشونت روانی و توهین و تحقیر از سوی والدین است از چالش‌های کرونا برای نوجوانان محسوب می‌شود.

حدود ۲۳ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند - اسپوتنیک ایران
حدود ۲۳ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند

به گفته‌ی این روانشناس ، اکنون پس از گذشت ۹ ماه از پاندمی کرونا خانواده‌ها و نوجوانان باید شرایط را پذیرفته باشند و در همین شرایط با برنامه ریزی عمل کنند، اگر نوجوانی دیر هنگام می‌خوابد و دیر هنگام از خواب بلند می‌شود غیر طبیعی است و نمی‌تواند دلیل این رفتارش را شرایط کرونا بداند بلکه تنها چالشی که هم ‌اکنون برای نوجوان طبیعی به نظر می‌رسد اضطراب  است.

وی خطای شناختی والدین نسبت به نوجوان و انتظار رفتار بزرگسالانه از نوجوان را مهم ترین خطای رفتاری والدین دانست و گفت: والدین باید بدانند که در شرایط سنی نوجوانی، هیجان مهم ترین عامل محسوب می‌شود به گونه‌ای که تمامی تصمیمات نوجوانان بر مبنای هیجانات است و والدین نمی‌توانند از آن‌ها انتظار رفتار بزرگسالانه داشته باشند.

وی همچنین مهم ترین خطای نوجوانان را ثابت دانستن شرایط زندگی در بحران کرونا و ادامه یافتن این شرایط به صورت همیشگی دانست و افزود: نوجوانان باید بدانند عدم امید به رهایی از این وضعیت منجر به حرکات منفعلانه و پرخاشگرانه می‌شود، باید امید داشته باشند چراکه وضعیت ثابت نخواهد ماند.

این روانشناس معتقد است که طول دوره نوجوانی در جوامع امروزی افزایش پیدا کرده است به طوری که برخی از روانشناسان دوره نوجوانی را تا سنین ۲۵ و حتی ۳۰ سال می‌دانند و انتظار می‌رود شرایط کنونی پاندمی کرونا نیز بر طول این دوره بیافزاید.

وی درباره نحوه مواجهه والدین با نوجوانان گفت: والدین اگر تصور می‌کنند در شرایط کنونی پاندمی کرونا باید وضعیت روانی گذشته را داشته باشند خطا فکر می‌کنند بلکه باید بدانند در خانه ماندن و افزایش ارتباط با نوجوان قطعا بر شرایط روانی آنها تاثیر می‌گذارد و این امری طبیعی است.

وی افزود: والوین باید برنامه ریزی داشته باشند، زمان و میزان فعالیت هر فرد در شبکه‌های اجتماعی را مشخص کنند، با نوجوان یک رفتار دوسویه عاطفی داشته باشند و فعالیت و همکاری گروهی در خانه را تقویت کنند.

به گفته‌ی این روانشناس برخی از والدین تصور می‌کنند تنها وظیفه نوجوان درس خواندن است درحالی که مهم ترین وظیفه نوجوان کسب هویت است و در راه کسب هویت ارتباط با هم‌سالان نقش مهمی دارد که این ارتباط در دوران کرونا بسیار کمرنگ شده است.

این روانشناس ادامه داد: والدین گاهی باید  به نوجوان یادآوری کنند که سراغی از هم سالان خود بگیرد و با آن‌ها به صورت مجازی گفت‌وگو کند، همچنین والدین باید هیجانات خود را بشناسند و بدانند در مواجهه با چه رفتاری از نوجوان عصبی می‌شوند تا بتوانند خود را کنترل کنند.

وی در انتها به نوجوانان توصیه کرد: نوجوانان باید بدانند توانایی تفکر منطقی  در آن‌ها پایین است و این یک ضعف به شمار نمی‌رود بلکه ویژگی سن آن‌ها است، یک نوجوان اگر به این آگاهی برسد که اکثر رفتارهایش بر پایه هیجانات است بدون سرزنش خود به چگونگی اصلاح رفتار فکر می‌کند، در نتیجه احساس گناه و انجام رفتارهای پرخطر در او کاهش پیدا می‌کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала