گزارش و تحلیل

پیامد اصابت راکت های جنگ قره باغ به خاک ایران

© AP Photo پیامد اصابت راکت های جنگ قره باغ به خاک ایران
 پیامد اصابت راکت های جنگ قره باغ به خاک ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی روز چهارشنبه اعلام کرد که ۷۱ گلوله راکت طرف های درگیر در جنگ قره باغ به شهرستان مرزی خداآفرین در حاشیه جنوبی ارس برخورد کرد.

اسپوتنیک - علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی افزود: این راکت ها به چند روستای شهرستان خداآفرین از قبیل اوزان و آلوجه اصابت کرده است. وی اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.

اصابت راکت های جنگ قره باغ به نقاط مسکونی مرزی ایران ادامه دارد - اسپوتنیک ایران
اصابت راکت های جنگ قره باغ به نقاط مسکونی مرزی ایران ادامه دارد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ابتدای جنگ قره باغ تا به امروز در مجموع ۶۸ گلوله راکت طرف های درگیر جنگ قهر باغ به مناطق مرزی کشورمان برخورد کرده بود، اما تنها امروز ۷۱ گلوله راکت اصابت کرد.

در این خصوص بهرام امیراحمدیان، متخصص مسائل آسیای مرکزی و قفقاز، استاد دانشگاه تهران دانشکده مطالعات روسیه و دبیر انجمن دوستی ایران و روسی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: 

درگیری های که در قره باغ وجود دارد در خود منطقه خود مختار قره باغ نیست، بلکه در مناطق و حواشی قره باغ و مرز رسمی ایران و ارمنستان است. در این مناطق طبیعی است که حمله و ضد حمله صورت می گیرد به دلیل کم عرض بودن جنوب منطقه قره باغ کوهستانی، از اینرو ترکش ها و موشک هایی منحرف شده و به سمت ایران می آیند. در نوار مرزی دو کشور در ساحل رود ارس در ایران روستاهای بسیار وجود دارد که مردم در آنها سکونت دارند و ترکش ها و موشک هایی که اشاره شده به خاک جمهوری اسلامی اصابت می کند و خساراتی به بار می آورد. از اینرو طرفین درگیری های قره باغ بایستی بدانند در صورتی که این حوادث افزایش پیدا کند، ممکن است براساس دکترین نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، هر کجا که تمامیت ارضی و منافع ملی ایران تهدید شود، ایران این حق را برای رفع تهدیدها محفوظ می داند. و اینگونه نیست که ایران در خصوص این اتفاقات و اینکه موشک و ترکش هایی به  اشتباه به خاک این کشور برخورد کند و ساکت بماند. همانگونه که روسیه اعلام می کند در صورت تجاوز به مرزهای این کشور و یا هم پیمان های او، این حق را برای خود محفوظ می داند که با استفاده از سلاح های نامتعارف از این تهدید جلوگیری کند.

تا به اینجا، ایران صبر و تحمل از خود نشان داده و به طرفین گوشزد کرده است که کاری نکنند تا امنیت ملی ایران به خطر بیفتد و یا شهروندان این کشور آسیب دیده و یا خسارات مالی وارد شود.

اگر طرفین درگیری های قره باغ به این هشدارها توجه نکنند و نوع برخورد آنها به گونه ای باشد که امنیت ایران به خطر بیفتد، جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک قدرت بزرگ در منطقه این توانایی را دارد که بسته به نوع خسارت وارده و عملی که انجام شده، عکس العمل نشان می دهد.

در حال حاضر سناریوی کلی ایران به اینگونه است که در صورت ادامه تهدیدها، این قدرت را دارد که این تهدیدها را متوقف کند و ایران قطعا از طریق دیپلماسی و نمایندگی های ایران در جمهوری آذربایجان و ارمنستان این موضوع را مطرح کرده و پیام و هشدارهای لازم به مقامات باکو و ایروان اعلام کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала