گزارش و تحلیل

نگرانی ایران از تله ی اسرائیل برای کشورهای خلیج فارس

CC BY-SA 3.0 / Pethrus / نگرانی ایران از تله ی اسرائیل برای کشورهای خلیج فارس
نگرانی ایران از تله ی اسرائیل برای کشورهای خلیج فارس  
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ماه های اخیر بهبود روابط و به دنبال آن انعقاد قراردادهایی بین اسرائیل و دو کشور عربی امارات متحده عربی و بحرین موضوع بحث کارشناسان و رسانه های جهان است.

سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: « عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل تهدید مستقیم برای امنیت منطقه خلیج فارس است. هر نوع تهدیدی که از این منطقه علیه ما ایجاد شود با پاسخ روشن و مستقیم روبرو خواهد شد.»

وی افزود: « ایران آماده است که توافقاتی را در زمینه امنیت با کشورهای عربی خلیج فارس برای برقراری ثبات در منطقه منعقد نماید.»

کدام یک از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس برای چنین توافقی با ایران در زمینه طرح کوشنر برای اسرائیل و همچنین در سایه تحریم های دولت آمریکا آماده است؟

مصیب نعیمی کارشناس خاورمیانه و مدیر مسئول روزنامه دولتی عربی زبان «الوفاق» در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک دلیل نگرانی ایران را اینطور توضیح می دهد:  

هم اسرائیلی ها و هم برخی مسئولین ابوظبی و بحرین اعلام کردند که این نوع همکاری با رژیم اسرائیل برای تهدیدهای ایران است و این امر نشان می دهد که یک تبانی و یک توطئه ای پشت پرده است. اگر اسرائیل با وجود ناکامی ها در محدوده ی خود سعی می کند دامنه تنش و بحران به فاصله های دور و به حوزه خلیج فارس ببرد. همانطور که در بحث قفقاز و آسیای میانه هم می بینیم که اسرائیل سعی می کند دخالت کرده و بحران های منطقه را تحریک کند. قبلا هم تجربه های اینچنینی داشتیم که اسرائیل در عراق به بهانه های مختلف بمباران ها و تخریب هایی انجام داد و در تنش های داخلی سوریه هم دخیل بود. از این رو هرگونه نفوذ و ورود اسرائیل در منطقه از نظر ایران یک تهدید محسوب می شود. با توجه به اینکه ایران در منطقه خلیج فارس بیشترین مرز را در این ساحل دارد، قطعا با درایت و با منطق وارد می شود. اگر بنا باشد که رژیم اسرائیل را از منطقه بیرون کند با محاسبه ی همه ی معادلات خواهد بود. برای آنکه اسرائیل به دنبال آن است که منطقه را ناامن کند در حالی که مسئولیت اصلی امنیت خلیج فارس برعهد ایران است. لذا برای ایران هم حفظ امنیت منطقه مهم است و هم  دور کردن وبیرون کردن و ناکام گذاشتن اسرائیل است. همه اینها در کنار هم معنا می یابد. بقیه کشورها که در ساحل خلیج فارس هستند حتی عراق، کویت و یا عمان رابطه های خوبی با ایران داشته و هم از وجود رژیم اسرائیل نگرانند. البته فشار آمریکا هم بر این کشورها زیاد است. آمریکایی ها در زمان ترامپ بر بسیاری کشورها فشار آورده  تا راهی برای اسرائیل باز کنند. با توجه به امیدی که ترامپ برای انتخابات به لابی صهیونیستی در آمریکا داشت. در واقع همه این مسائل به هم گره خورده اند. لذا ایران با صبر هم به کشورهایی که با اسرائیل پیمان بسته اند، اخطار داده و هم خودش در صحنه ی اصلی منطقه اشراف و حاکمیت دارد. اینکه در ایران ابراز نگرانی می شود از بابت اقدامات نامشروع رژیم اسرائیل در حوزه خاورمیانه و غرب آسیا است. ما شاهد بسیاری از این تنش ها و خونریزی ها بودیم. لذا اینکه رژیم اسرائیل ممکن است خطر جدی برای ما باشد، اینطور نیست. چون خودشان می دانند که در صورت ورود به هر اقدام دشمنانه پاسخ خیلی جدی تر و سخت تر خواهند دید. اسرائیل حتی در نزدیک مرزهای فلسطین هم جرأت رویارویی با ایران را ندارد چه برسد به منطقه خلیج فارس. از این رو دلیل ابراز نگرانی ایران برای همسایگانش ، خطری است که با ورود و نفوذ رژیم اسرائیل ممکن است تهدیدشان کند.

تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات

اما آیا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با ایران همگام خواهند شد؟

ایران یک استراتژی اساسی و کلیدی همواره داشته و آن همزیستی مسالمت آمیز و منطقی با همسایگانش است. به ویژه در منطقه خلیج فارس که نقطه حساس و مهم انرژی و اقتصادی محسوب می شود. پس این امر به خود کشورها بازمی گردد. ایران نیاز چندانی به همپیمان های اینچنینی ندارد اما این نوعی اخطار به آنهاست که اگر از ایران دور شده و در کام اسرائیل قرار بگیرند هر لحظه ممکن است به بازی های خطرناکی کشیده شوند. از همین روست که ایران همواره برای همسایگانش این حساسیت را داشته و به رغم وابستگی هایی که این کشورها به آمریکا داشتند و خطاهایی که چه عربستان، چه بحرین و احیانا امارات نسبت به ایران و حتی نسبت به همسایگان دیگرشان مانند قطر داشتند، بازهم ایران سعی می کند از روش بسیار منطقی و حسن همجواری استفاده کند و اینکه ایران می گوید که ما همه آماده ایم به معنای نیاز ایران نیست بلکه به معنی نیاز منطقه است. این در صورتی است که کشورها بخوانند، اگرچه ایران نسبت به امنیت و استقرار خلیج فارس و استقرار و امنیت خودش همه تمهیدات و تدابیر را در نظرگرفته است. ما در گذشته نزدیک نیز دیدیم که به رغم جنجال آفرینی آمریکا و دخالت هایش خیلی زود مجبور شدند عقب نشینی کنند. ایران همواره این کشورها را از پیامدهای خطرناک این قضیه بازداشته است. طبعا آنها به تنهایی جرأت ورود به یک بازی خطرناک با ایران را ندارند، از این رو ایران دوست ندارد که همسایگانش درگیر و قربانی اهداف قدرتی شوند که دنبال تخریب منطقه است.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала