اتهام زنی ارمنستان و آذربایجان به یکدیگر برای نقض آتش بس بشردوستانه

© AFP 2023 / Vahram Baghdasaryanاتهام زنی ارمنستان و آذربایجان به یکدیگر برای نقض آتش بس بشردوستانه
اتهام زنی ارمنستان و آذربایجان به یکدیگر برای نقض آتش بس بشردوستانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان شوشان استپانیان روز یکشنبه اطلاع داد که ارتش دفاعی قره باغ چهار تانک مهاجم نظامیان آذربایجان را در جنوب خط درگیری منهدم کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، استپانیان در فیس بوک خود نوشت: « در خط جنوبی درگیری ارتش دفاعی قره باغ چهار تانک مهاجم دشمن را نابود کرد. در بخش جنوبی دشمن از تعداد زیادی پهپاد و آتش توپخانه استفاده می کند.»

پیشتر وزارت خارجه ارمنستان اطلاع داده بود که ایروان و باکو آتش بس بشر دوستانه را از نیمه شب ۱۸ اکتبر اعلام کرده اند. دفتر خبری وزارت خارجه آذربایجان نیز تصمیم مربوط به آتش بس را تایید کرد.  

وزارت دفاع آذربایجان نیز اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان رژیم آتش بس جدید را با گشودن آتش به سمت مواضع آذربایجان در خط درگیر قره باغ نقض کرده اند.

در اطلاعیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است: « علی رغم اعلام آتش بس از نیمه شب ۱۸ اکتبر نیروهای مسلح ارمنستان یک بار دیگر توافق را نقض کردند. دشمن از توپخانه به سمت ناحیه جبرئیل و همچنین روستای آزاد شده در رودخانه ارس شلیک کرد. کسی آسیب ندیده است. ارتش ما اقدامات واکنشی مناسبی نشان دادند. ارتش در کل جبهه در وضعیت خوبی است و نیروها اقدامات مناسبی را در کل جبهه در یک سطح مطلوب، در ارتفاعات و مواضع قابل توجه انجام می دهند.»

خاطر نشان می شود که این تصمیم در ارتباط با توافق دست یافته در جریان مذاکرات در مسکو در تاریخ ۱۰ اکتبر و پس از دیدار نمایندگان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اول و پنجم اکتبر اتخاذ شد.

تنش در منطقه از ۲۷ سپتامبر شدت گرفته است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به تیراندازی در منطقه متهم می کنند.

درگیری در قره باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شده است. در آن زمان استان خودمختار قره باغ کوهستانی در خصوص خروجش از آذربایجان شوروی خبر داد. در جریان درگیریهای مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲- ۱۹۹۴ آذربایجان کنترل بر منطقه قره باغ کوهستانی و مناطق متعلق به آن را از دست داد. از سال ۱۹۹۲ مذاکرات حل و فصل صلح آمیز درگیری در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با ریاست سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه ادامه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала