پنج کشور اروپایی خواستار توقف احداث شهرک های یهودی نشین در اراضی فلسطینی شدند

© REUTERS / Ronen Zvulunپنج کشور اروپایی خواستار توقف احداث شهرک های یهودی نشین در اراضی فلسطینی شدند
پنج کشور اروپایی خواستار توقف احداث شهرک های یهودی نشین در اراضی فلسطینی شدند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت های آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا در بیانیه‌ای مشترک گسترش شهرک‌سازی‌ها از سوی اسرائیل را محکوم کرده و خواستار توقف فوری آن شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، در این بیانیه آمده است دور جدید شهرک‌سازی‌ها نقض قانون و تهدیدی برای راهکار دو دولتی محسوب می‌شود.

این پنج کشور با اشاره به این‌که چنین اقداماتی «بسیار غیرسازنده» بوده و «مغایر قوانین بین‌المللی» هستند، بیان داشتند: «همان‌طور که مستقیماً به دولت اسرائیل تأکید کرده‌ایم این گام تلاش‌های انجام شده برای اعتمادسازی میان طرفین جهت ادامه دادن به گفت‌وگوها را زیر پا می‌گذارد».

همچنین این بیانیه می‌افزاید: «از اسرائیل می‌خواهیم ساخت شهرک‌ها و تخریب منازل فلسطینی‌ها را فوراً متوقف کند. ما خواستار اجرای کامل قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل و تمامی مفاد آن هستیم و تأکید داریم که هیچ تغییری در خطوط ترسیم شده در ۴ ژوئن ۱۹۶۷ از جمله در اورشلیم را به رسمیت نخواهیم شناخت مگر آن‌که دو طرف بر سر آن توافق کرده باشند».

لاوروف: روسیه خواهان بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی با حفظ منافع فلسطین است  - اسپوتنیک ایران
لاوروف: روسیه خواهان بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی با حفظ منافع فلسطین است

این بیانیه تأکید می‌کند: «برنامه‌های الحاق بخش‌هایی از فلسطین اشغالی باید به طور دائم تعلیق شود. هر دو طرف را به خویشتن‌داری و خودداری از هرگونه اقدام یک‌جانبه و ادامه دادن به گفت‌وگوی مستقیم دعوت می‌کنیم».

منابع اسرائیل روز چهارشنبه، از کسب مجوز برای ساخت واحدهای اسرائیل جدید در کرانه باختری خبر دادند. شبکه «المیادین» به نقل از این منابع نوشت: «شورای عالی برنامه‌ریزی ساخت ۲۱۶۶ واحد مسکونی در کرانه باختری را تصویب کرده است».

این گزارش در حالی است که مقامات اماراتی، پیش‌تر، اعلام کرده بودند که تل‌آویو در پی توافق عادی‌سازی روابط با این کشور، اجرای طرح اشغال کرانه باختری را تعلیق کرده است.

در تاریخ پانزدهم ماه جاری نیز وبگاه «تایمز اسرائیل» خبر داده بود که تل‌آویو قصد دارد هفته آینده ساخت حدود ۴۴۰۰ واحد مسکونی یهودی نشین جدید در کرانه باختری را تصویب و ابلاغ کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала