رئیس جمهور قرقیزستان پس از استعفا از ملت درخواست بخشش کرد

© Sputnik / Erkin Sadykov /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس جمهور قرقیزستان پس از استعفا از ملت درخواست بخشش کرد
رئیس جمهور قرقیزستان پس از استعفا از ملت درخواست بخشش کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سورونبای جینبکوف، رئیس جمهور قرقیزستان که استعفا داده ، روز جمعه در پارلمان این کشور سخنرانی کرده و طی آن به خاطر کمبودها و کوتاهی ها در کار خود از ملت درخواست بخشش کرد.

به گزارش اسپوتنیک، جینبکوف استعفای خود را 15 اکتبر در پیامی خطاب به مردم اعلام کرد.

رئیس جمهور سابق گفت: "البته ، در کار من کاستی ها و کوتاهی هایی وجود داشتو من به خاطر آنها از هموطنان عذرخواهی می کنم  اما وجدانم پیش مردم پاک است."

به گفته وی ، برای قرقیزستان "از 6 اکتبر ، دوره جدیدی آغاز شده است".

جینبکوف تأکید کرد:"این روزها سخت ترین دوره برای هر شهروند قرقیزستان بود. از من ابراز حمایت من شد ، در عین حال ، مردم از من به عنوان رئیس جمهور  خواستار حل و فصل هرچه زودتر وضعیت فعلی شدند و انتقادات تندی را ابراز کردند. من تکرار نمی کنم که در شرایط بحران سیاسی چه اقداماتی انجام دادم. من تمام تلاش خود را کردم تا کشور را به حوزه قانونی و حقوقی بازگردانم."

اعتراضات در قرقیزستان: بیش از 200 نفر راهی بیمارستان شدند - اسپوتنیک ایران
اعتراضات در قرقیزستان: بیش از 200 نفر راهی بیمارستان شدند

همچنین ، رئیس جمهور سابق از شرکای اصلی قرقیزستان از جمله روسیه برای حمایت از کشور خود تشکر کرده و برای مقامات جدید قرقیزستان که "مسئولیت سرنوشت کشور و مردم را بر دوش خود گذاشتند" آرزوی موفقیت کرد.

طبق قانون اساسی ، پس از استعفای رئیس دولت ، اختیارات وی به رئیس مجلس منتقل می شود. اگر رئیس مجلس نتواند وظایف خود را انجام دهد ، نخست وزیر به عنوان قائم مقام رئیس جمهوری منصوب می شود می شود. روز پنجشنبه ، سدیر جباروف ، نخست وزیر قرقیزستان ، در سخنرانی در مقابل طرفداران خود گفت که عیسایف از انجام وظایف رئیس جمهور امتناع ورزیده و همه اختیارات به رئیس کابینه وزیران این کشور منتقل شده است.

 ناآرامی‌های کنونی در قرقیزستان با انتخابات پارلمانی روز یکشنبه (۱۳ مهر/ ۴ اکتبر) آغاز شد که در آن ابتدا دو حزب نزدیک به رئیس جمهور این کشور برنده انتخابات اعلام شده بودند ولی یازده حزب دیگر نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند. در این درگیری ها بیش از 1200 نفر زخمی شدند و یک نفر کشته شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала