علی اف: باکو در قره باغ "جنگ آزادی" را راه می اندازد

© Sputnik / Alexey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر علی اف: باکو در قره باغ "جنگ آزادی" را راه می اندازد
علی اف: باکو در قره باغ جنگ آزادی را راه می اندازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک اعلام نمود که این کشور در قره باغ "جنگ آزاد سازی" را راه می اندازد.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی اف در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک گفت که باکو در قره باغ "جنگ آزادی" را راه می اندازد.

نخست وزیر ارمنستان: آنکارا اصلی ترین حامی تنش ها درقراباخ است - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر ارمنستان: آنکارا اصلی ترین حامی تنش ها در قره باغ است

وی گفت: می‌دانید، هر جنگ – خشونت، قربانی، رنج مردم است، از دست دادن عزیزان است، اما تفاوت در این است که برای مردم آذربایجان این یک جنگ آزادسازی اما برای ارمنستان یک جنگ اشغالگرانه است. این برای کسی راز نیست و یک واقعیت است، که میانجی ‌گرهای بین‌المللی از قبل می‌دانند که ارتش موسوم به قره باغ کوهستانی وجود ندارد. امروز در انجمنی که جناح ارمنستانی آنرا چنین می‌نامد، ۹۰ درصد نظامیان – شهروندان ارمنستان اند، آنها توسط دفاتر ثبت نام ارتش ارمنستان به خدمت سربازی می ‌روند و به مناطق اشغالی آذربایجان فرستاده می‌شوند: به اگدام، فیضولی، جبرائیل، کلباجار، کوباتلی، لاچین، زنگلان. سوال اینست که آنها در آنجا چه می‌کنند؟ امروز در قلمرو آذربایجان که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده اند، نیروهای اشغالگر ارمنستان قرار دارند و هیچ چیز نمی‌تواند این را توجیه کند: نه از نظر حقوق بین ‌الملل و نه از نظر اخلاق انسانی. غیرممکن است که در طول ۳۰ سال سیاست جلوگیری از ورود آذربایجانی ‌ها به سرزمین ‌های اجدادی خود را دنبال کنید. اینها همان سرزمین‌هایی هستند که جمعیت ارمنستانی هرگز در آنها زندگی نکرده اند.

در هیچ شرایطی نباید تمامیت ارضی آذربایجان نقض شود، آذربایجان تحت هیچ شرایطی به استقلال قره‌باغ کوهستانی، موافقت نمی‌کند. اما در عین حال، پیشنهاد ما از این واقعیت ناشی شد که در آینده، جامعه ارمنستان و جامعه آذربایجان باید در خاک قره‌ باغ کوهستانی به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند. مثل مناطق دیگر آذربایجان منجمله باکو که در آنجا جامعه چندین هزاری ارمنستانی‌ ها زندگی می ‌کنند، در روسیه، در گرجستان، در کشورهای دیگر که ارمنستانی‌ها و آذربایجانی‌ها در یک روستا باهم زندگی و کار می ‌کنند و بین شان هیچ اختلافی وجود ندارد. چرا ما نتوانیم به این دست یابیم؟ ما خواستار این می ‌باشیم، اما البته که باید پیامدهای پاکسازی قومی باید از بین برود و همه آوارگان داخلی ما باید به خانه ‌های خود بازگردند. در واقع من کمی بیشتر از اصول اساسی، رویکرد ما به سازش‌ های احتمالی را برای شما توضیح دادم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала