کاهش ارزش دلار در بازار ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / کاهش ارزش دلار در بازار ایران
کاهش ارزش دلار در بازار ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانک مرکزی ایران، با تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار با استفاده از اهرم‌ های خود به ‌دنبال مدیریت نوسان ارزی کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، بانک مرکزی ایران، برای مدیریت نوسانات ارزی از روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹، روزانه ۵۰ میلیون دلار به‌ صورت اسکناس در بازار عرضه می کند.

سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق - اسپوتنیک ایران
سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق

همچنین سقف خرید بانک‌ ها و صرافی ‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد این رقم پیش از این ۳۵۴ هزار دلار بود.

فعالان بازار ارز معتقدند: اقدام بانک مرکزی از دو زاویه دارای اهمیت است؛ اول اینکه به بازار سیگنال قوی ارسال کرد که با استفاده از اهرم‌ های خود به ‌دنبال مدیریت نوسان است، دوم اینکه اقدام بانک مرکزی در مقام بازار‌ ساز اعلام حجم مداخله روزانه است.

تاکنون بانک مرکزی حجم مداخله روزانه خود را اعلام نکرده بود اما با اعلام رسمی این سیاست طی روز گذشته، بازار با ریزش همراه شد و قیمت ‌ها یک پله کاهش داشتند. دلار دیروز درحالی در بالاترین نرخ به ۳۱ هزار و ۷۲۰ تومان رسید که در پیش ‌گشایش معاملات امروز در بازار تهران به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

ضمن اینکه دیروز در بازار هرات و سلیمانیه قیمت دلار با ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد ولی در معاملات نخست امروز با ۹۰۰ تومان کاهش قیمت دلار به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در صرافی ‌های بانکی نیز که دیروز قیمت دلار تا ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان بالا رفته بود، امروز نرخ ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی برای دلار درج شد.

فعالان بازار می‌ گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز در ساعات دیگر وجود دارد چرا که احتمالاً خبرهای مثبتی هم از سفر رئیس‌ کل بانک مرکزی به عراق مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق اعلام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала