گزارش و تحلیل

نبرد قره باغ، دورنمای جنگ های آینده

© REUTERS / Defence Ministry of Armeniaقره باغ
قره باغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مناقشه اخیر آذربایجان و ارمنستان به وضوح نشان می دهد که میدان نبرد در آینده نزدیک چه شکلی خواهد بود.

اسپوتنیک به نقل از هفته نامه نیوزویک چاپ آمریکا می نویسد:  در آخر سپتامبر، درگیری بین آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ  درگرفت. این جنگ از این لحاظ بی نظیر است که آذربایجان از هواپیماهای بدون سرنشین جنگی علیه تانک ها ، توپخانه و سایر تجهیزات نظامی ارمنستان استفاده کرد. دهه ها است که پهپادها توسط آمریکا علیه تروریست ها استفاده می شود ، اما تصمیم باکو مبنی بر استقرار صدها نوع جدید پهپاد به ما امکان می دهد تصور خود را در مورد جنگ آینده تکمیل کنیم.

دولتهایی که از هواپیماهای بدون سرنشین ، از واشنگتن گرفته تا پکن ، از بیت المقدس تا تهران استفاده می کنند ، باید به این امر توجه کنند.

حتی در سال 2016 ، آذربایجان از "پهپادهای خودکش" علیه ارمنستان استفاده کرد. آنها کوچکتر از Predator آمریکایی هستند و بیشتر شبیه یک موشک کروز هستند تا یک هواپیمای بدون سرنشین. آذربایجان سالهاست که آنها را از اسرائیل وارد می کند. آذربایجان پهپادهای هارپی ، هاروپ و Orbiter 1K را از اسرائیل خریداری کرد.

ساخت پهپاد برای تجسس های مرزبانی در ایران - اسپوتنیک ایران
ساخت پهپاد برای تجسس های مرزبانی در ایران

ازدحامی از پهپاد ها این امکان را به اپراتور می دهد که کاروانی از تانک های دشمن را منهدم کند یا به تاسیسات راداری و پدافند هوایی حمله کند. براساس یک گزارش خبری از آذربایجان منتشره برای سربازانش، این دقیقاً همان چیزی است که هواپیماهای بدون سرنشین آن به دست آوردند: این کشور 30 ​​واحد دفاع هوایی ارمنستان را منهدم کرد. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که  107 هواپیمای بدون سرنشین آذربایجانی را سرنگون نمود. این اولین بار در تاریخ است که گفته می شود بسیاری از پهپادها سرنگون شده اند و احتمالاً بیشترین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین جنگی است.

چرا این امر مهم است؟ پهپاد ها این توانایی را به اپراتور می دهند که بر روی هدف متمرکز شود، چند روز هدف را رصد کند و حملات دقیق را انجام دهد. ایالات متحده از آنها برای انجام هزاران حمله هوایی استفاده کرده است، اما خود هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ در افغانستان یا هر جای دیگر پیروز نشده اند. شرکت های اسرائیلی پیشگام ساخت مهمات "پرنده"  بودند. صنعت هوافضای اسرائیل دو پهپاد برای تعامل با یکدیگر تولید کرده است: هارپی - با رادار کاشف و هاروپ – برای انهدام وسایل نقلیه حریف. باکو همچنین هواپیماهای بدون سرنشین دیگری از جمله Bayraktar ترکی را که یک نسخه کوچک از Reaper آمریکایی مسلح به موشکهای ترکیه است ، تهیه کرد. آذربایجانی ها همچنین پهپاد  SkyStriker ساخت شرکت اسرائیلی Elbit Systems را  به دست آورده اند.

ویدئوها از نحوه نابودی تانک ها و وسایل نقلیه اسرائیلی در اکانت های شبکه های اجتماعی طرفدار آذربایجان منتشر شده است. اسرائیل در مورد این فیلم ها توضیحی نمی دهد ، اما یک تصویر از حمله هوایی، یک هواپیمای بدون سرنشین Orbiter اسرائیلی را نشان می دهد. این بدان معناست که چنان تعداد زیادی هواپیمای بدون سرنشین در هوا وجود دارد که در هنگام نبرد آنها از یکدیگر فیلم می گیرند. ارمنی ها ویدئویی منتشر کرده اند که نشان می دهد که آنها چگونه چند هواپیمای بدون سرنشین را سرنگون کرده اند.

مهم نیست کیست یا که پشتش است مهم این است که کسی جلوی ظلم بایستد یا نه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مهم نیست چه کسی پشتش است، مهم این است که کسی مقابل ظالم می ایستد یا نه

ما قبلاً هم هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده را دیده ایم. در ژوئن 2019 ، ایران یک پهپاد غول پیکر شناسایی 200 میلیون دلاری Global Hawk را سرنگون کرد. اما جنگ کنونی در قفقاز نشان می دهد که میدان جنگ در آینده چه شکلی خواهد بود: چند واحد هواپیماهای بدون سرنشین با هم در نوعی "ازدحام" کار می کنند و سیستم های دفاع هوایی دشمن نمی توانند همزمان ده ها هواپیمای بدون سرنشین دشمن را ردیابی و خنثی کنند. ایران هم اینک از این حربه استفاده کرده است و در سپتامبر سال گذشته 25 هواپیمای بدون سرنشین و موشک کروز برای حمله به عربستان سعودی فرستاد. ایران همچنین به تقویت زرادخانه های پهپاد به متحدین خود در لبنان و یمن کمک کرده است.

درگیری آذربایجان و ارمنستان نشان دهنده موفقیت پهپادهای خودکش جدید در میدان نبرد و همچنین محدودیت های توانایی آنها است. کشورهای اصلی تولید کننده پهپاد - ایالات متحده و چین - باید نحوه عملکرد دسته های پهپادی و مهمات "پرنده" را در قره باغ مطالعه کنند. پهپادها به تنهایی ، بدون موشک و نیروی زمینی برای پشتیبانی از حملات ، نمی توانند در جنگ پیروز شوند. اما آنها به اپراتور اجازه می دهند با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم ها برای شناسایی تهدیدها ، نظارت طولانی مدت را انجام دهد و دشمنان را ردیابی کند.  در نتیجه ، به لطف دقت ضربات ، جان پرسنل هر دو طرف حفظ می شود. نسل بعدی باید درس های این جنگ را در قفقاز بیاموزد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала