کاهش استرس و افسردگی با کمک پروتئین

© Depositphotos.com / Andreusکاهش استرس و افسردگی با کمک پروتئین
کاهش استرس و افسردگی با کمک پروتئین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از پروتئینی در مغز می توان داروهای جدید ضدافسردگی را تولید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «اسلش گیر»، پروتئین موجود درمغز بر روی کارکرد و عملکرد سروتونین و تنظیم خلق و خوی تأثیر می‌گذارد.

محققان هلندی و سوئدی با همکاری یکدیگر موفق به شناسایی پروتئینی در مغز شده‌اند که از جمله عوامل کاهش استرس و افسردگی است. شناسایی این پروتئین تولید داروهای جدید ضدافسردگی را ممکن می‌کند.

ترس - اسپوتنیک ایران
کووید عامل افزایش افسردگی و تمایل به خودکشی

پروتئین یادشده بر روی واکنش بدن در قبال استرس تأثیر می‌گذارد و بر روی ترشحات نورآدرنالین و آدرنالین هم تأثیرگذار است. با توجه به مقاومت بدن بسیاری از افراد در برابر داروهای ضدافسردگی فعلی، انتظار می‌رود شناسایی پروتئین جدید تولید داروهای تازه ای را برای حل این مشکل ممکن کند.

سروتونین نوعی از انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است و به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان است. سروتونین به‌طور گسترده در دستگاه گوارش، پلاکتها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین‌طور انسان یافت می شود. این ماده نزد افکار عمومی به‌عنوان جاری‌کننده «احساس خوب» در انسان شناخته شده‌ است.

کمبود این پروتئین که پی ۱۱ نام دارد، موجب واکنش منفی شبکه عصبی مغز و انتشار یک هورمون مرتبط با استرس به نام کریستول می‌شود که آن هم بر روی  ترشحات نورآدرنالین و آدرنالین تأثیرگذار است. بنابراین محققان به دنبال تولید داروهایی هستند که مقدار این پروتئین را در بدن افراد دارای استرس و افسردگی بیشتر کند و در همین ارتباط آزمایش‌هایی بر روی موش‌ها در حال انجام است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала