الهام علی اف: آذربایجان تمامیت ارضی خود را احیا خواهد کرد

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر علی اف احتمال مذاکره با رهبر ارمنستان را رد کرد
علی اف احتمال مذاکره با رهبر ارمنستان را رد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قصد قاطع خود را برای بازگرداندن قره باغ به ترکیب این جمهوری اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، علی اف در دیدار با سفیر جدید پاکستان در باکو گفت: "اگر جامعه بین المللی نتواند جلوی دیکتاتور دیوانه ارمنستان را بگیرد ، خود آذربایجان این کار را انجام خواهد داد . آذربایجان آنها را متوقف می کند ، آنها را به سر جای خود نشانده و تمامیت ارضی خود را احیا خواهد کرد."

رهبر آذربایجان اظهار داشت که جامعه بین المللی نسبت به سیاست ارمنستان در قره باغ بیش از حد بردبارانه کند و کشورهای میانجی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه ، فرانسه ، ایالات متحده) که مأموریت انجام مذاکرات را دارند ، طی سالهای طولانی نمی توانند به نتایج مشخصی برسند.

رئیس جمهور آذربایجان گفت "ارمنستان به اظهارات آنها اعتنا نمی کند. سران کشورهای صدر گروه سازمان مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا بارها اظهار داشتند که وضعیت موجود غیرقابل قبول است. ارمنستان به این اظهارات واکنشی نشان نمی دهد و بدین ترتیب نسبت به این سه کشور بی احترامی می کند. چهار قطعنامه سازمان ملل وجود دارد که خواستار خروج فوری نیروهای مسلح ارمنستان از سرزمین های اشغال شده  آذربایجان است . ارمنستان حدود 30 سال است که به این قطعنامه ها پاسخ نداده است و وزیر دفاع آنها اظهار داشته است که ارمنستان جنگ جدیدی را علیه آذربایجان برای تصرف سرزمین های جدید آغاز می کند".

علی اف مجدداً تأكید كرد كه پیشنهادهای ارمنستان در مورد مشاركت جمهوری خود خوانده قره باغ در مذاكرات که توسط نیكول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ارائه شده برای جمهوری آذربایجان غیرقابل قبول است.

ارمنستان از سرنگونی سه فروند بالگرد آذربایجانی خبر داد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خطرات جنگ قره باغ برای ایران

رئیس جمهور آذربایجان اضافه کرد: " اسکان غیرقانونی ارامنه از لبنان در اراضی اشغالی در حال انجام است ، تمرینات نظامی و مراسم تحلیف در سرزمین های اشغال شده  ما برگزار می شود. ما نمی خواهیم این را تحمل کنیم."

علی اف در دیدار با دیپلمات پاکستانی  همچنین از اسلام آباد برای حمایت مداوم از باکو در مسئله قره باغ قدردانی کرد.

علی اف گفت: "ما از پاکستان به خاطر حمایت مداوم از آذربایجان در درگیری قره باغ ارمنستان و آذربایجان سپاسگزاریم."

"رئیس جمهور ترکیه موضع قاطع خود را ابراز کرد ، او بارها اعلام کرده است که ترکیه در کنار ما است. آذربایجان تنها نیست و من از برادرم ، همه برادران ترک و رهبران ترکیه سپاسگزارم. همه احزاب ترکیه دارای  یک موضع واحد هستند . ما از آنها سپاسگزاریم ، همچنین از پاکستان متشکریم".

درگیری ها در قره باغ از سال 1988 آغاز شد که این منطقه خودمختار خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد. باکو پس از درگیری مسلحانه در سالهای 1992-1994 کنترل قره باغ و همچنین هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به سرپرستی سه کشور صدر روسیه ، ایالات متحده و فرانسه انجام شده است.

در پایان هفته گذشته ، تشنج اوج گرفت: باکو و ایروان یکدیگر را به آغاز خصومت متهم کردند. حکومت نظامی و بسیج عمومی در ارمنستان اعلام شد. در آذربایجان نیز مقررات منع رفت و آمد و بسیج تعدادی از نیروها اعلام شده است.

اینکه ترکیه (عضو ناتو) به طور فعال از آذربایجان حمایت می کند ، اوضاع را وخیم تر می سازد. بتازگی در ایروان اعلام شد که جنگنده  F-16 ترکیه هواپیمای  سوخو 25 نیروی هوایی ارمنستان را در حریم هوایی ارمنستان سرنگون کرد. آنکارا و باکو این موضوع را انکار کردند. همچنین  به گفته طرف ارمنی ، ترکیه حدود 4 هزار شبه نظامی را از مناطق شمالی سوریه به آذربایجان منتقل کرد. به نوبه خود ، وزارت خارجه روسیه از اظهار نظر در مورد اطلاعات مربوط به مشارکت مزدوران سوریه در درگیری در قره باغ کوهستانی خودداری کرد. آندره رودنکو ، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: "ما نمی توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم."

جامعه بین المللی طرفین را به خویشتنداری فرا می خواند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала