جای اوپک در کجای نقشه اقتصادی جهان است؟

© REUTERS / Ramzi Boudinaاوپک
اوپک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویروس کرونا بیش از هرچیز بازار نفت، به عنوان شریان اصلی اقتصاد دنیا را از رونق انداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، امروزه اوپک به عنوان مالک بیشترین ذخایر نفتی دنیا، به دلیل شیوع کرونا و نیز احتمال تداوم همه گیری آن و بعضا به دلیل گرایش کشورهای به انرژی های پاک و تجدید پذیر دیگر نقش گذشته خود را به عنوان عامل موثر در توسعه اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان از دست داده است.

واقعیت این است که شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن کاهش رشد اقتصاد جهان و افت تقاضا برای نفت همه پیش‌بینی‌های قبل در باره وضعیت نفت در سال جاری (۲۰۲۰) را بر هم زد و هرگونه پیش‌بینی برای سال آینده میلادی (۲۰۲۱) را نیز دچار مشکل کرده است.

با این حال سازمان اوپک طی گزارشی وضعیت کنونی تقاضای جهانی نفت و همچنین پیش‌بینی سال آینده را ارائه کرده است. بر اساس این گزارش میزان تقاضای نفت از ۹۹.۶۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به ۹۰.۶۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است. پیش بینی اوپک این است که با افزایش رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضا برای طلای سیاه به ۹۷.۶۳ میلیون بشکه برسد که باز هم حدود ۲ میلیون بشکه کمتر از  سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

ادامه کاهش قیمت نفت در جهان  - اسپوتنیک ایران
ادامه کاهش قیمت نفت در جهان

شصت سال پیش در چنین روزی ۵ کشور تولید کننده نفت (ایران، ‌ونزوئلا، ‌عراق، ‌کویت و عربستان) در بغداد گرد هم آمدند و تولد سازمانی را رقم زدند که امروزه یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌های بین المللی در سطح جهان به شمار می‌رود. اهمیت این نقش و جایگاه به خاطر این است که نَفسِ اقتصاد جهان هنوز به نفت و مشتقات نفتی وابسته است و کشورهای عضو اوپک به خاطر در دست داشتن بیشتر ذخایر جهانی از قدرت تعیین کننده‌ای برخوردارند.

اوپک زاده تلاش کشورهای جهان سوم برای دست‌یابی به استقلال اقتصادی در کنار استقلال سیاسی و دفاع از منافع خود در مقابل قدرت‌های جهانی است؛ به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم و شکل گیری نظام دو قطبی در جهان. کشورهای جهان سوم که امروزه بیشتر با نام کشورهای درحال توسعه از آنها یاد می‌شود در دهه ۱۹۵۰ تلاش‌های انفرادی زیادی جهت ملی کردن ذخایر و منابع طبیعی روزمینی و زیرزمینی خود انجام دادند.

امروزه اوپک تنها سازمانی اقتصادی نیست و دارای ماهیتی سیاسی-اقتصادی و فعال در عرصه روابط بین‌الملل است. هرچند ممکن است بین اعضاء، به دلیل تفاوت در منافع هماهنگی کاملی در کاهش و یا افزایش تولید وجود نداشته باشد، اما تصمیمات این سازمان، به خاطر سهم قابل توجه آن در ذخایر و تولید جهانی نفت پیامدهای انکارناپذیری چه در عرصه اقتصاد و چه در قلمرو سیاست بین‌الملل دارد. طبق آمار موجود ۷۹.۴ درصد کل ذخایر نفت خام جهان متعلق به کشورهای عضو این سازمان است. در جدول و نمودار زیر سهم هر یک از اعضاء از ذخایر نفت به تفکیک آمده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала