گزارش و تحلیل

اتصال شبکه ی برق ایران و روسیه

© Fotolia / peerawat444اتصال شبکه ی برق ایران و روسیه
اتصال شبکه ی برق ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در این پروژه از طریق جمهوری آذربایجان امکان ارتباط با روسیه بررسی میشود که به سنکرون سیستم برق ایران با روسیه کمک خواهد کرد.

آقای دکتر رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران پانزدهم اسفند ماه ۹۷ در دیدار با شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اتصال شبکه برق ایران از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه را بررسی کرده بودند.

در این پروژه از طریق جمهوری آذربایجان امکان ارتباط با روسیه بررسی میشود که به سنکرون (متصل) شدن سیستم برق ایران با روسیه کمک خواهد کرد.

در دیدار ۶ شهریور ماه امسال وزیر امور خارجه روسیه با همتای آذربایجانی خود در مسکو نیز بر عزم کشور روسیه برای اتصال سیستم برق جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان تاکید شد، سرگئی لاوروف در دیدار با جیحون بایرام‌اف بیان کرد مسکو و باکو، مصمم به اجرای طرح اتصال شبکه برق روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هستند.

لاوروف: سازمان همکاری شانگهای از حفظ برجام حمایت می کند - اسپوتنیک ایران
لاوروف: سازمان همکاری شانگهای از برجام حمایت می کند

دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

این پروژه کماکان در حال مطالعه است و بخش مطالعاتی آن تا چند ماه آینده به اتمام می ‌رسد و بخش اجرایی آن شامل هزینه ها و تجهیزات بر اساس مطالعات صورت گرفته تعریف می شود، ما بر این باوریم که یکپارچه شدن شبکه برق کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه که ظرفیت برق آن بسیار گسترده و حدود سه برابر ایران است برای ما مزایای بسیاری دارد و ظرفیت برق کشور ما را افزایش میدهد، این پروژه هم به نوعی تجارت برق است و هم به پایداری شبکه برق ایران کمک قابل توجهی خواهد کرد، پایداری شبکه برق ایران به این صورت است که در فصول مختلف گاهی برق اضافه داریم و گاهی به اندازه مصرفمان برق داریم این یکپارچگی شبکه برق میان سه کشور می‌ تواند به پایداری برق هر سه کشور کمک کند.

ما بسیار خرسندیم که میزان برقی که در هشت سال گذشته تولید کردیم چشمگیر و قابل توجه بوده و شرایطی را برای کشور ما ایجاد کرده که ما صادرات برق به کشور های همسایه را داشته باشیم و بتوانیم سه کشور را به صورت زنجیره به یکدیگر متصل کنیم و تبادل برق انجام دهیم شاید بتوان به جرات گفت که در گذشته تصور چنین موفقیت هایی نیز نا ممکن بود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر توانایی متخصصان ایرانی افزود:  این پروژه قرار است و توسط یک شرکت مهندسین مشاور ایرانی که هر سه کشور آن را تایید کرده‌ اند انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала