طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مغایر قانون اساسی است

© REUTERS / Official website of the President of the Islamic Republic of Iranطرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مغایر قانون اساسی است
طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مغایر قانون اساسی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: ما هم می‌توانیم شرایط را آنقدر برای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها سخت کنیم که انتخاب مردم را محدود کند و هم می‌توانیم آنقدر باز بگذاریم که هرکس با هر ایده و عقیده روی صندلی ریاست جمهوری و ریاست مجلس بنشیند اما هیچکدام از اینها درست نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی ایران در گفتگویی نسبت به طرح جدید بیان داشت: تعدادی از نماینده‌های مجلس طرحی را به تازگی با عنوان "اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری" مطرح کرده اند. در طرح اولیه که این روزها در کمیسیون شوراهای مجلس درحال بررسی است، با انتقادات زیادی از سوی فعالان سیاسی مواجه شده است.

پایان شمارش دو سوم آرای اخذ شده انتخابات مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
پایان شمارش دو سوم آرای اخذ شده انتخابات مجلس ایران

ایمانی در این باره اظهار داشت: ابتدا باید چند نکته در خصوص کلیات جوانب طرح مذکور بیان کرد.  نکته اول درباره این طرح که توسط برخی نمایندگان مجلس ارائه شده این است که این طرحِ  اصلاحیه، فعلاً تنها در کمیسیون شوراها مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و تا  بخواهد به صحن مجلس بیاید قاعدتاً اصلاحات زیادی روی آن صورت می گیرد. مضاف بر این،  پس از تصویب در صحن مجلس نیز باید مورد بررسی دقیق شورای نگهبان قرار گیرد. بنابراین هنوز مراحل زیادی مانده تا این طرحِ اصلاحیه تبدیل به قانون شود.

وی افزود: نکته دومی که باید به آن اشاره کرد این است که مجلس یازدهم در همین حدود ۱۰۰ روزی که از فعالیتش می گذرد نشان داده که بعضاً عجول است  و توجه کافی به مباحث کارشناسی و فضای عمومی جامعه و مصلحت های سیاسی ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در ارتباط با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، متاسفانه برداشت عمومی این می شود که این طرح تبدیل به قانون شده و خروجی آن این می شود که چهره مشوش و غیرعاقله‌ای از مجلس یازدهم نشان می دهد در حالی که طرح مذکور هنوز به صحن مجلس نیز ارجاع داده نشده است.

ایمانی ادامه داد: در ارتباط با جزئیات این طرح نیز باید به برخی نکات توجه کرد. از جمله این که ایراداتی که به طرح مصوب در کمیسیون شوراها وارد می شود را می توان به دو قسمت کلی تقسیم کرد. یک سری از ایرادات مربوط به بندهایی است که به عنوان اصلاحیه به قانون انتخابات ریاست جمهوری افزوده شده است و ایراد کلی دیگر مربوط به اجرای این اصلاحیه‌هاست.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:  درباره ایراداتی که در بندهای اضافه شده به قانون انتخابات وجود دارد، موضوع سر این است که خصوصیاتی که از جهت فکری و سیاسی برای کاندیدای ریاست جمهوری قرار داده شده، برخی مربوط به رئیس جمهور نیست. به طور مثال پاسخگویی به شبهات دین و مذهب شیعه. از آنجا که رئیس جمهور، مدیر عالی اجرایی کشور است، اساساً لزومی ندارد که برخوردار از ویژگی پاسخگویی به شبهات دینی و مذهبی باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала