توانایی ایران در ساخت و توسعه تسلیحات چقدر است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شلیک موشک ساحل به دریای "قادر"
شلیک موشک ساحل به دریای قادر   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» به گمانه زنی درباره خریدهای نظامی ایران با توجه به خاتمه تحریمهای تسلیحاتی پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» به گمانه زنی درباره خریدهای نظامی ایران با توجه به خاتمه تحریمهای تسلیحاتی  پرداخت.

با استناد به گفته نویسنده تحلیل منتشره در اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» ایران توانایی‌های خود برای توسعه سامانه های نظامی و کاستن از خریدهای تجهیزاتی را نشان داده و به همین دلیل خریدهای ایران احتمال محدود خواهند بود.

ایران به دنبال تغییر کامل ساختار تسلیحاتی نیروهای مسلح خود نیست بلکه در پی خرید فناوری هدایت شونده و پیشرانه برای بهبود پهپادهای بومی وبرنامه های موشکی بالستیک و کروز است.

در زمینه خرید جنگنده نیز در این تحلیل آمده است، با توجه به ارزانتر بودن جنگنده «جی-17» ساخت چین تا «سوخو-30 اس ام» احتمالا گزینه ایران این جنگنده چینی خواهد بود. از سویی نگهداری آن نیز برای ایران راحت تر است. این هواپیما مجهز به موتور  «Klimov RD-33» توربوفن است که این کشور تجربه کار بر آنها را به دلیل مستقر بودن بر جنگنده های «میگ-29» دارد.

ترامپ با وجود کرونا گرفتن از انتقال اختیارات خود به معاونش امتناع ورزید - اسپوتنیک ایران
ترامپ: هیچ کشوری تسلیحات بی نظیر ما را ندارد

اندیشکده شورای آتلانتیک همچنین پیش بینی کرد که ایران احتمالا موشکهای هدایت شونده هوا به هوا همچون «R-77-1 » ساخت روسیه و «PL-15» ساخت چین را خریداری کند. این اندیشکده در خاتمه به توانمندی نیروهای مسلح ایران در ارتقاء جنگنده های «سوخو-22»  و تجهیز آنها به موشکهایی با برد 1500 کیلومتر اشاره کرد.

شایان ذکر است که چندی قبل اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» با اشاره به موفقیت‌های ایران در باز آماد جنگنده سوخو-22 و ساخت موشک‌های «فاتح مبین» نوشت، بازآماد «سوخو-22 فیتر» موهبتی برای ایران است.

این اندیشکده  در ادامه با اشاره به سخنان مقام‌های ایران درباره توسعه موشک‌های کروز هوا پایه با برد نزدیک به 1500 کیلومتر برای استفاده  آینده در جنگنده‌های فیتر نوشت، در صورت تحقق این امر، جنگنده‌های ایرانی می‌توانند از پایگاه هوایی بندر عباس اهداف دور دست در سینا، باب المندب و حتی دیگر نقاط را زیر حملات دقیق خود قرار دهند.

البته در برهه کنونی هیچ کدام از موشک‌های کروز هوا پایه  ایران برد 1500 کیلومتر ندارند، هرچند که وزارت دفاع ایران در سال 2015 اعلام کرده که در حال راه اندازی خط تولید موشک سومار» نسخه  روسی «کا اچ 55» است. این سامانه به طور بالقوه به اهداف بیش از 2500 کیلومتر حمله می‌کند اما برای حمل در جنگنده‌های سوخو فیتر بسیار بزرگ است.

آزمایش جدید ترین موشک های نصب شده در داخل جنگنده روسی سوخو 57  - اسپوتنیک ایران
آزمایش جدید ترین موشک های نصب شده در داخل جنگنده روسی سوخو 57

جنگنده‌های ایرانی می توانند با موشک ضد کشتی «قادر» تطبیق یابند که برد آن ها بین 200 تا 250 کیلومتر  است. این موشک ضد کشتی در جنگنده‌های «فانتوم ایی» مستقر در پایگاه هوایی بندر عباس نصب شده است.

 اندیشکده واشنگتن  در خاتمه نوشت: فیترهای جدید ایران تا رسیدن موشک‌های کروز هوا پایه برد بلند تغییر دهنده وضعیت نخواهند بود اما در این برهه، ساخت فراوان بالقوه موشک‌های بالستیک دقیق و هدایت شونده چون فاتح مبین که قادر است از زمین و دریا به اهداف حمله کند باعث نگرانی بیشتری تا سوخو فیترهای جدید ایران است.

همچنین، اعلام جدیدترین دستاورد نظامی ایران نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند در این برهه نیز برنامه موشکی پیشرفته خود را پیش ببرد. اینک دانشمندان ایرانی در حال کار بر فناوری‌‌های جدیدی هستند که می‌تواند با آن‌ها تمام موجودیت موشکی این کشور را ارتقاء دهد و در هرگونه مذاکره آینده احتمالی با این کشور این نکات باید  در نظر گرفته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала