گزارش و تحلیل

طرح تحول ساز جدید فیزیک دانان روس برای تامین امنیت نیروگاه های اتمی

© Sputnik / Konstantin Chalabov /  مراجعه به بانک تصاویر طرح تحول ساز جدید فیزیک دانان روس برای تامین امنیت نیروگاه های اتمی
طرح تحول ساز جدید فیزیک دانان روس برای تامین امنیت نیروگاه های اتمی  - اسپوتنیک ایران
دانشمندان دانشگاه ملی مطالعات هسته ای روسیه "میفی" (NRNU MEPhI) یک سری آزمایشات را برای ساخت یک دستگاه جدید انجام دادند که کمک می کند دقت نظارت بر راکتورهای اتمی از راه دور تقریباً 1000 برابر افزایش یابد.

به گزارش اسپوتنیک، اصل عملکرد دستگاه جدید ساخت دانشمندان روس که می تواند ایمنی هسته ای در جهان را به سطح جدیدی برساند، بر اساس پدیده ای است که اخیراً کشف شده و اثر پراکندگی منسجم و انعطاف پذیر نوترینو نامیده می شود. اخیراً دفتر مطبوعاتی دانشگاه ملی مطالعات هسته ای روسیه نتایج این مطالعات  با پشتیبانی شرکت دولتی "روس اتم" را منتشر کرد.

یکی از روش های نظارت بر وضعیت راکتورهای هسته ای ، بررسی کار آنها از طریق تابش نوترینو است. این کمک می کند از سرقت سوخت هسته ای که می توان از آن  برای تولید غیرقانونی سلاح های هسته ای استفاده کرد،  جلوگیری شود. این تجزیه و تحلیل از راه دور انجام می شود و امکان می دهد تا در کار نیروگاه های هسته ای مورد سوء ظن دخالت نشود.

الکساندر بولوزدینیا، مدیر پروژه مربوطه و رئیس آزمایشگاه  فیزیک هسته ای تجربی در دانشگاه ملی مطالعات هسته ای روسیه گفت: "نوترینوها ذرات بنیادی هستند که در طی واکنش های هسته ای به مقدار زیاد تولید می شوند. برای متوقف شدن مطمئن عبور نوترینوها از راکتور هسته ای، "دیواره" سرب با ضخامت یک سال نوری لازم است تا آنها نتوانند به راحتی از محافظ نیروگاه هسته ای عبور کنند. با تجزیه و تحلیل تابش نوترینو ، می توان هم ترکیب ایزوتوپی واکنش وهم آنچه را که در حال حاضر در مرکز ناحیه فعال یا هسته راکتور اتفاق می افتد، درک کرد".

ساخت آلیاژ جدید برای استخراج معادن توسط دانشمندان روس - اسپوتنیک ایران
ساخت آلیاژ جدید برای استخراج معادن توسط دانشمندان روس

طوری که متخصصان دانشگاه ملی مطالعات  هسته ای توضیح دادند، در طی کار راکتورهای هسته ای، ایزوتوپ 239Pu، به اصطلاح پلوتونیوم تسلیحاتی، به عنوان یکی از محصولات تجزیه سوخت هسته ای تشکیل می شود. آشکارسازی تابش نوترینو امکان کشف ضبط این ماده را با ثبت تغییرات در ترکیب ایزوتوپی هسته راکتور فراهم می کنند.

دانشمندان دانشگاه ملی مطالعات هسته ای روسیه با بهبود روش کنترل نوترینو ، در حال کار برای ساخت نوع اصولاً جدیدی از آشکارسازهای انتشاری دو فازی بر اساس تأثیر پراکندگی منسجم نوترینو بر روی هسته های سنگین هستند. این پدیده که بیش از 40 سال پیش توسط فیزیکدانان شوروی پیش بینی شده بود ، تنها در سال 2017 در آزمایش شتاب دهنده کشف شد.

به گفته متخصصان دانشگاه ملی مطالعات  هسته ای ، استفاده از اثر پراکندگی منسجم و انحطاف پذیر نوترینو امکان ساخت دستگاه آشکارساز تقریباً 1000 برابرحساس تر از دستگاه های موجود نسبت به نوترینوهای راکتور را فراهم می کند. آشکارساز های  نوترینو فعلی  ساختارهای چند تنی هستند که از نظر اندازه با راکتور نیروگاه هسته ای قابل مقایسه هستند اما آشکارساز جدید یک دستگاه متحرک و کوچک است.

در حال حاضر ، دانشمندان کار بررسی داده های به دست آمده در دومین نظارت در طول تاریخ با استفاده از اثر پراکندگی منسجم و انحطاف پذیر نوترینو را به پایان رسانده اند. به گفته آنها ، نتایج حاصله امکان اصلاح قابل توجه مدل نظری این پدیده را فراهم کرده است. این بار از هسته های آرگون نسبتاً سبک به عنوان هدف نوترینو استفاده شد.

الكساندر بولوزدينيا توضيح داد: "آرگون از نظر خواص به زنون مورد استفاده در آشكارساز آزمايشگاهي RED-100 نزديک است ، اما بسيار ارزان تر است. داده هاي بدست آمده نشان داد كه از گازهاي نجيب مي توان براي ساخت دستگاه های آشکارساز نسبتاً کوچک  تشعشعات نوترينو استفاده كرد".

به گفته متخصصان دانشگاه ملی مطالعات  هسته ای  روسیه ، دستگاه آشکارسازی که آنها در حال طراحی آن هستند توجه رهبری آژانس بین المللی انرژی اتمی  را به خود جلب کرده است ، زیرا استفاده از آن باعث می شود کار صنعت انرژی هسته ای ایمن تر و شفاف تر شود.

علاوه بر این ، طوری که دانشمندان تأکید کردند ، حساسیت آشکارساز جدید امکان استفاده از آن را برای اهداف کاملا علمی ، به عنوان مثال  برای تجزیه و تحلیل تابش نوترینو خورشید یا ابرنواخترها فراهم کرده و درک بهتر فرآیندهای رخ داده در داخل آنها را امکان پذیر می کند.

تیم دانشمندان  قصد دارد در سال آینده ، اولین آزمایش های دستگاه  آشکارساز پیشرفته جدید را در نیروگاه اتمی کالینین انجام دهد.

بنیاد علمی روسیه با اعطای  گرانت  از ساخت آشکارساز پیشرفته جدید با مارک RED-100  پشتیبانی کرده است. کار آزمایش دستگاه  RED-100 با هدف ساخت فناوری نظارت موثر بر راکتورهای نیروگاه های اتمی از راه دور همچنین مورد حمایت شرکت "نائوکا ای اینوواتسیا"، از جمله موسسات زیر مجموعه  شرکت دولتی "روس اتم" روسیه قرار گرفته است.