پیشنهاد سال گذشته ژاپن به ایران؛ مبادله نفت با غلات آمریکایی

© AP Photo / Ebrahim Norooziپیشنهاد ژاپن به ایران؛ مبادله نفت با غلات آمریکایی
پیشنهاد ژاپن به ایران؛ مبادله نفت با غلات آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع دولتی در ژاپن اعلام کردند که دولت سال گذشته به صورت مخفیانه پیشنهاد مبادله نفت خام ایران با غلات آمریکا از طریق این کشور را مطرح کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، برخی منابع دولتی ژاپن اعلام کردند که دولت شینزوآبه، نخست وزیر ژاپن سال گذشته در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، به صورت مخفیانه پیشنهاد مبادله نفت خام ایران با غلات آمریکا از طریق ژاپن را مطرح کرده بود.

دو منبع دولتی به خبرگزاری ژاپنی کیودو گفتند که این پیشنهاد به صورت رسمی در ژوئن 2019 و زمانی که شینزوآبه به صورت رسمی و برای نخستین بار به عنوان نخست وزیر ژاپن طی 41 سال گذشته به ایران سفر کرده بود، مطرح شد.

اعتراض ژاپن به نقض مکرر مرزهایش توسط چین - اسپوتنیک ایران
اعتراض ژاپن به طولانی ترین نقض مرزهایش توسط چین

در دیدار روز 12 ژوئن (22 خرداد) شینزوآبه با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به صورت رسمی توافق مبادله که چند میلیارد دلار ارزش داشته مطرح شد و به صورت اولیه با پاسخ مثبتی از سوی تهران و واشنگتن مواجه شده است. این طرح در واقع دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوسیله مبادله ذرت و سویای تولید شده در آمریکا و با نفت ایران از طریق ژاپن و انتقال آن پس از دریافت موافقت از سوی آمریکا بوده است. اما این تلاش دیپلماتیک که به صورت اولیه با هدف تشویق ایران برای موافقت با مذاکره با ایران بوده در نهایت با موفقیت همراه نبود چون ژاپن نتوانست بر اصرار ایران در این باره فائق آید که پیش از هرگونه مذاکره، آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند.

در کنار عدم اعتماد عمیق ایران به آمریکا،‌ سیاست متناقض دولت دونالد ترامپ نیز به عنوان عاملی در شکست تلاش میانجی‌گرانه ژاپن به شمار آمده است. پیشنهاد آبه شینزو پیشتر با گفت‌وگوهای محرمانه میان ایران و ژاپن همراه بوده و در همان ماه نیز تهران از توکیو درخواست کرده تا دارو و ماشین آلات نیز به این بسته پیشنهادی اضافه شود. با وجود علاقه ایران برای از سرگرفتن صادرات نفت خام، ایران درباره پذیرش پیشنهاد ژاپن توسط آمریکا تردید داشت و بر تعهد آمریکا در این زمینه اصرار کرد.

پیشنهاد ژاپن در جریان سفر روحانی به ژاپن در دسامبر 2019 و دیدار با آبه مورد بحث قرار گرفت. در آن زمان وی مطلع شد که ژاپن قادر نیست که فاصله‌های موجود میان تهران و واشنگتن را کاهش دهد.

یک منبع دولتی ژاپن به کیودو گفت اگر چه پیشنهاد ژاپن در نهایت با شکست همراه شد اما پیشنهادات کشورهای دوست به صورت جدی مد نظر قرار می‌گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала