استفاده ابزاری از تحریم تسلیحاتی ایران

© AFP 2023 / Anthony Devlinبن والاس، وزیر دفاع انگلیس
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
والاس: لندن همچنان می‌تواند از گزینه تحریم تسلیحاتی به عنوان ابزاری برای مهار رفتارهای منطقه‌ای ایران استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «العربیه»، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد که به‌رغم رای ممتنع این کشور در شورای امنیت، لندن همچنان می‌تواند از گزینه تحریم تسلیحاتی به عنوان ابزاری برای مهار رفتارهای منطقه‌ای ایران استفاده کند.

والاس در ادامه افزود:« هر که از برجام تخطی کند، برایمان مشکل تراشی می کند بنابراین باید تلاش کنیم و به جایی برسیم که آنها را به راه بیاوریم. بازگشت به تحریم تسلیحاتی یا عدم لغو آن، یکی از ابزارهایی است که همه ما می‌توانیم به آن استناد کنیم. فعلاً تلاش می‌کنیم که ایران را به اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش برگردانیم. تحریم‌های تسلیحاتی فقط محدود به چند هفته نیست و به همین دلیل است که می‌توانیم تصمیمات دیگری بگیریم.

تلاش تروئیکای اروپایی برای حفظ تحریم تسلیحاتی علیه ایران - اسپوتنیک ایران
تلاش تروئیکای اروپایی برای حفظ تحریم تسلیحاتی علیه ایران

حتی اگر تحریم تسلیحاتی نیز لغو شود، دولت لندن رابطه نظامی با ایران نخواهد داشت و سال‌ها است که به دلیل مسائلی چون حمایت از تروریسم و فعالیت‌های ثبات‌زدا در سطح منطقه، به این کشور سلاح نفروخته است.

رفتار منطقه‌ای ایران در راستای حمایت از تروریسم است. ایران از حزب‌الله لبنان گرفته تا حوثی‌های یمن، از رفتارهای ثبات‌زدا در سطح منطقه حمایت می‌کند. همه اینها به این معنا است که انگلیس به هیچ عنوان مایل به همکاری نظامی با ایران یا فروش تسلیحات به کشوری نیست که در حال حاضر کشتیرانی در تنگه هرمز را تهدید می‌کند».

این در حالی است که فرانسه، انگلیس و آلمان پیش از رای‌گیری شورای امنیت در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، در بیانیه‌ای مشترک پیشنهاد داده بودند از آنجا که حتی در صورت لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا برای دست‌کم یک سال و نیم دیگر باقی می‌ماند. روسیه و چین هم با تمدید کوتاه‌مدت تحریم‌های سازمان ملل موافقت کنند.

بدین ترتیب اروپا همچنان قادر به پیشبرد سیاست خارجی مستقلی نیست و در برابر فشارهای آمریکا سر تسلیم فرود می‌آورد. تحریم تسلیحاتی ایران بزودی مطابق نص صریح برجام به پایان می‌رسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала