حزب رفاه جدید ترکیه: توافق اسرائیل و امارات پایدار نمی ماند

© Photo / Twitter account of Doğan Bekinدوغان بکین معاون رهبر حزب رفاه جدید ترکیه
دوغان بکین معاون رهبر حزب رفاه جدید ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوغان بکین اظهار داشت: ترکیه همانند ایران به این توافق واکنشی واضح و سرد نشان داد زیرا این توافق به ‌منظور صلح و ثبات در خاورمیانه نیست و جز گامی در جهت تقویت اسرائیل نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، چندی پیش دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل و امارات به توافقی برای عادی‌ سازی کامل روابط دست پیدا کرده‌اند.

مراکش توافق امارات و اسرائیل را رد کرد - اسپوتنیک ایران
مراکش توافق امارات و اسرائیل را رد کرد

با اعلام این بیانیه بسیاری از کشورهای اسلامی به‌ خصوص ایران و ترکیه واکنش نشان داده مخالفت خود را به ‌طور شفاف اعلام کردند، اما برخی از کشورهای عربی نظیر بحرین که زمزمه‌هایی از توافق احتمالی آینده این کشور با تل ‌آویو به گوش می‌رسد، از این توافق اعلام حمایت کردند.

دوغان بکین معاون رهبر حزب رفاه جدید ترکیه اذعان کرد: برای همه آشکار است که امارات در ۲۰ سال اخیر با رویکرد اتحاد استراتژیک به ‌صورت پنهان با اسرائیل همکاری داشته است.

سیاست ابوظبی در چند سال اخیر طبق منافع آمریکا و اسرائیل بوده که همین سیاست تأثیری منفی در ثبات منطقه داشته است. در هر گامی که از سوی امارات در خاورمیانه برداشته شده است، پشت‌ پرده آن ردپای برنامه‌های اسرائیل و آمریکا را می‌توان دید.

روابط اسرائیل و امارات که با امضای این توافق وارد مرحله دیپلماسی شده است، خود تأسیس ‌کننده محور شرارت در منطقه خواهد بود.

این توافق بدون شک نتیجه سیاست خصمانه اسرائیل علیه ترکیه و ایران است. آمریکا با نزدیک کردن اسرائیل به کشورهای حوزه خلیج فارس، سعی دارد شرایطی فراهم کند تا طبق استراتژی احاطه، کنترل منطقه دست اسرائیل باشد.

وی خاطر نشان شد: این توافق، اختلافات و درگیری‌هایی را که در منطقه از سوی مسلمانان شاهد هستیم عمیق‌تر خواهد کرد. توافق مذکور همانند توافق کمپ دیوید، موجب مستحکم ‌تر کردن حضور و اشغالگری اسرائیل در فلسطین خواهد بود. این توافق یک رفتار استراتژیک در مقابل رویکرد "خاک بیشتر،  قدرت بیشتر" است که نتیجه‌ای جز ضرر برای مردم فلسطین نخواهد داشت.

معاون رهبر حزب رفاه جدید ترکیه تاکید کرد: مدت‌هاست که آمریکا و اسرائیل از طریق امارات، ترکیه را با "سیاست فشار حداکثری" مورد هدف قرار داده‌اند اما از این پس توافق امارات و اسرائیل که در گذشته به‌ صورت پنهانی بوده است، به‌ صورت علنی ادامه خواهد داشت، برای همین تأثیر دائمی این توافق برای ترکیه، غیر قابل تصور است.

با توجه به حساسیت ترکیه نسبت به فلسطین، چنین واکنشی نسبت به توافق امارات و اسرائیل کاملاً بجا بوده است. البته سکوت برخی کشورهای مسلمان نسبت به این توافق نیز نگران‌کننده است.

بکین تاکید کرد: این توافق با هدف تبلیغات انتخاباتی برای حمایت از ترامپ هم بوده است، برای همین چنین توافقی نمی‌تواند تداوم داشته باشد. بدون شک نتیجه انتخابات در آمریکا، نارضایتی عمومی از سیاست نتانیاهو و اعتراضات تل‌آویو، روند این توافق را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала