نبنزیا: روسیه شکایت پمپئو را برسمیت نمی‌شناسد

© Sputnik / Nancy Siesel /  مراجعه به بانک تصاویر واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پمپئو قصد دارد درخواست احیای تحریم‌ها علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کند.

به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه درخواست ارائه‌شده توسط وزیرامور خارجه آمریکا در باره احیای تحریم‌ها علیه ایران را برسمیت نمی‌شناسد.

روز 20 ماه اوت، پمپئو با دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت دیدار کرد و انتظار می‌رود که شکایتی در رابطه با عدم اجرای مفاد برجام از سوی ایران را به شورای امنیت ارائه دهد تا روند احیای تحریم‌های ضد ایرانی در چارچوب قطعنامه 2231 آغاز شود.

نبنزیا گفت:« چنین شکایتی باعث آغاز روند احیای تحریم‌های ضد ایرانی نخواهد شد. تحریم‌ها می توانند فقط توسط کشورهای امضاکننده برجام احیا شوند. آمریکا یکی از آن کشورها نیست زیرا از برجام خارج شده است. این موضوعی است که ناچار هر یک از هیئت‌های نمایندگی در شورای امنیت مطرح خواهد کرد».

چین: امریکا حق ندارد خواستار احیای تحریم های سازمان ملل علیه ایران شود - اسپوتنیک ایران
چین: امریکا حق ندارد خواستار احیای تحریم های سازمان ملل علیه ایران شود

یش از این، رئیس جمهور دونالد ترامپ گفته بود كه وزیر امور خارجه آمریكا از طرف او به سازمان ملل متحد می رود تا در مورد آغاز روند احیای  تحریم های ضدایرانی در چارچوب قطعنامه 2231 به سازمان اطلاع دهد. ایالات متحده اظهار داشت كه این تحریم ها 30 روز پس از اطلاع رسانی رسمی به سازمان ملل متحد به مرحله اجرا در خواهد آمد.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала