گزارش و تحلیل

مربی شش میلیون یورویی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مربی شش میلیون یورویی
مربی شش میلیون یورویی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیفا، فدراسیون فوتبال ایران را در پرونده شکایت مارک ویلموتس به پرداخت غرامتی بیش از شش میلیون یورو محکوم کرد.

اسپوتنیک - فیفا در پرونده شکایت مارک ویلموتس بلژیکی فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت غرامت شش میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو با احتساب پنج درصد جریمه به علاوه پنج هزار فرانک هزینه دادرسی، محکوم نمود.

ویلموتس روز ۷ خرداد ماه سال ۹۸ به ایران آمد تا تیم ملی را برای دو مسابقه با سوریه و کره‌جنوبی آماده کند و ۲۳ آبان بعد از شکست برابر عراق برای همیشه ایران را ترک و در نهایت برای گرفتن باقی‌مانده مطالباتش از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرد.

ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران محکومیت فدراسیون فوتبال این کشور بابت قرارداد با ویلموتس را نشانه "سوء‌مدیریت و احتمال تبانی و فساد" دانست.

مارک ویلموتس  - اسپوتنیک ایران
شوک ۱۶۶ میلیارد تومانی به فوتبال ایران

در این راستا با فرهاد عشوندی، کارشناس و عضو شورای سردبیری خبر آنلاین همراه شدیم که مشروح این گفت و گو در ذیل تقدیمتان می‌شود:

اسپوتنیک: به نظر شما در این اتفاق چه فرد یا ارگانی در ردیف اول اتهام حضور دارد؟

صد در صد آقای تاج؛ بر اساس شنیده‌ها و پیگیری‌های بنده، آقای تاج فردی بوده است که با آقای ویلموتس به توافق رسیده است و خیلی از اعضای هیئت رئیسه در همان زمانی که قرارداد منعقد شد مدعی شدند که آقای تاج از آنها خواسته است تا به وی تفویض اختیار کنند.

اما در مورد بندهای قرارداد به این صورت نیست که صد در صد آقای تاج را مقصر بدانیم و به نظر بنده وزارت ورزش و آقای سلطانی‌فر نیز باید پاسخگو باشند، زیرا اگر خاطرتان باشد ادعا میشد که این قرارداد خیلی هوشمندانه است. افراد باید پاسخگو باشند که بند سه ماه چطور به همچین خسارت بزرگی تبدیل شده است.

اسپوتنیک: ایران به چه صورت می‌تواند این موضوع را از طریق فیفا رفع کند؟

ایران نخواهد توانست این موضوع را با فیفا رفع کند و خیلی هم سخت است که بخواهند حکم داده شده را بشکانند. الان مشکلی که وجود دارد، عدم اطلاع از بندهای حکم صادر شده است؛ دو الی سه هفته طول می‌کشد تا با توجه به درخواست ایران، فیفا جزئیات حکم را ارسال کند و بند به بند مشخص خواهد شد ویلموتس چطور توانسته است به همچین خسارتی برسد. البته در حال حاضر بسیاری علت این اتفاق را واژه " CERTAIN FEE" در یک بند از ماده ۵ با سرفصل فسخ قرارداد، می‌دانند که من احساس نمی‌کنم مشکل از این واژه باشد.

اشتباه بزرگ فدراسیون فوتبال ایران در قرارداد با ویلموتس  - اسپوتنیک ایران
اشتباه بزرگ فدراسیون فوتبال ایران در قرارداد با مارک ویلموتس

در قوانین فیفا درباره اختلاف میان مربی و فدراسیون، قانون مشخص و مجزایی مانند آنچه برای بازیکنان وجود دارد، در میان نیست و در اینگونه موارد به قوانین فدرال سوئیس ارجاع داده می‌شود و باید دید که آقای ویلموتس چگونه توانسته است ذیل قوانین فدرال سوئیس خود را از قید سه ماه خارج کند؛ اینکه در حکم به کدام ماده استناد شده است، در حکم اصلی نمایان خواهد بود.

اسپوتنیک: پرداخت اینگونه جرایم به چه صورت و از چه منابعی است؟

نظر من درباره اینکه فکر شود جریمه از دارایی‌های افراد دخیل در این قرارداد پرداخت می‌شود، اینست که این موضوع تنها یک طب داغ بوده و در نهایت این اتفاق نمیافتند و فردی در جایی ضامن می‌شود؛ البته ممکن است جرایمی برای این افراد در نظر گرفته شود ولی اینگونه نیست که شش میلیون یورو از آنها گرفته شود.

اسپوتنیک: شما چه پایانی برای این ماجرا می‌بینید؟ آیا ایران مجبور به پرداخت این جریمه خواهد شد؟

در وهله نخست باید دید که این اتفاق به چه علتی افتاده است؛ من به شخصه فکر می‌کنم که آقای ویلموتس توانسته است این موضوع را اثبات کند که قرارداد به صورت اجباری باطل شده است و علت این موضوع هم عدم توانایی ایران در انتقال پول بیان شده است. تجربه قبلی فوتبال ایران نشان می‌دهد که ما به دادگاه عالی ورزش رجوع می‌کنیم و یکسالی در آنجا درگیر هستیم و پس از یک هزینه زیاد دادرسی و وکیل، مانند وکیل سوئیسی این پرونده، ملزم به پرداخت جریمه می‌شویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала