لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، فاجعه نمایش آمریکا نیست

© Sputnik / Alexander Natruskinمیخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی
میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اجرای مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام نمود که لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، فاجعه نمایش آمریکا نیست، بلکه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی در این رابطه گفت:«اشخاصی سعی می‌کنند پایان زمان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را که 18 ماه اکتبر به سر می‌رسد، یک نوع فاجعه بنامند. اما در واقع این فقط به معنای اجرای یکی از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

وی خطاب به واشنگتن گفت:« شما فراموش کردید که این موضوع فقط به روسیه و چین مربوط نمی‌شود. برای اینکه آمریکا بتواند قطعنامه خود را به تصویب برساند دست‌کم به 9 رأی موافق نیاز داشت. آمریکا فقط از حمایت جمهوری دومینیکن که پیداست یک چهره بزرگ موثر در خلیج‌فارس است، برخوردار شد. فکر نمی‌کنید این کار عاقلانه نیست؟

لاوروف خطاب به پمپئو: روسیه از قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره برجام حمایت می کند  - اسپوتنیک ایران
لاوروف خطاب به پمپئو: روسیه از قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره برجام حمایت می کند

بدین ترتیب دو برخورد رقابت‌گونه در حل و فصل مسائل منطقه وجود دارد. روسی، که خواهان گفتگو و امنیت جمعی است و آمریکایی که بر فشار حداکثری و سیاست یکجانبه متکی است».

چندی پیش بولتون هشدار داد که تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها به کمک سازوکار مذکور باعث تضعیف حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل می‌شود و این آسیب دائمی خواهد بود.

آمریکا دیگر یکی از امضاکنندگان برجام نیست. ترامپ با خروج از برجام در ماه مه سال 2018 درست عمل کرد. افرادی که از این توافق حمایت می کنند اعلام می کنند که واشنگتن با خروج از این معامله از امکان رجوع به مفاد آن بی‌بهره می ماند. حق با آنهاست، زیاده از حد راحت به نظر می رسید اگر ما در نیمی از این توافق شرکت داشته باشیم، آنهم برای اهدافی که برای ما مناسب است و نه آن‌هایی که به درد ما نمی خورد».

بولتون در ادامه به پاراگراف یازدهم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که دولت ترامپ قصد دارد با استناد به این پاراگراف تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала