واکنش ظریف به شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش ظریف به شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا
واکنش ظریف به شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به شکست قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، این ناکامی را نتیجه شکل گیری تغییراتی در روابط بین الملل دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران عصر دوشنبه و در چهارمین سخنرانی زنده اینستاگرامی خود از سلسله نشست های "جهان درحال گذار"، به شکست قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اشاره کرد و این ناکامی را نتیجه شکل گیری تغییراتی در روابط بین الملل دانست.

وی با طرح این پرسش که چرا انحصار غرب در حال پایان یافتن است، افزود: آمریکا در جریان جنگ سرد مجبور بود که در موارد فراوان به حق وتو متوسل شود.

واکنش ظریف به اقدام جنگنده های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ماهان  - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به اقدام جنگنده های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ماهان

ظریف با اشاره به اینکه آمریکا را تنها یک کشور در جلسه اخیر شورای امنیت در خصوص قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همراهی کرد، این رخداد را ناشی از تغییرات اساسی در روابط بین الملل دانست. آمریکا هم می تواند اشتباه محاسباتی انجام دهد. با قطعنامه 35 پاراگرافی هم یک رای همراهی اش کرد و با قطعنامه 4 پاراگرافی هم یک رای. وزیر امور خارجه آمریکا مجبور است که از دومینیکن برای همراهی خواهش کند.

ظریف استکبار و غیر حرفه ای گری را از دیگر نقاط ضعف دستگاه دیپلماسی آمریکا دانست که در انتصابات وزارتخانه امور خارجه آن کشور نمود داشته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان در واقع وارد عصر پساغرب شده است، گفت: دیگر آنچه که در دنیا رخ می دهد ناشی از تعامل قدرتهای بزرگ نیست.

وی سپس به ناکامی غرب در حل مسئله تروریسم در جهان و ایجاد ناامنی بیشتر در شهرهای مختلف از جمله نیویورک اشاره کرد و گفت: هزینه نظامی هنگفت سالیانه آمریکا حتی نتوانسته موجب تامین امنیت برای مردم خود این کشور شود.

ظریف در بخشی دیگر از سخنانش گفت: وضع کنونی غرب به گونه ای است که دیگر مانند قبل نمی توانند همه رخدادها و حوادث را در سراسر جهان، اداره کنند.... هژمونی و برتری طلبی نه تنها دیگر مطلوب نیست، بلکه امکان پذیر هم نیست.

وی با تاکید بر اینکه برتری طلبی ، امری پرهزینه است، گفت: ما اکنون نیازمند اقدام جهانی برای حل مسائل جهان هستیم. اما گرایش های یکجانبه گرایی وجود دارد که ممکن است حتی سازمان ملل متحد را نابود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала