گزارش و تحلیل

نفتکش های حامل سوخت ایرانی به کدامین بندر می روند؟

© AP Photo / Jesus Vargasنفتکش های حامل سوخت ایرانی به کدامین بندر می روند؟
نفتکش های حامل سوخت ایرانی به کدامین بندر می روند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به منابع آگاه گزارش داد که ایالات متحده 4 نقتکش مجهز به سوخت ایرانی را توقیف کرده و آنها را به بندر هیوستون منتقل می کند.

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده این چهار کشتی به نام‌های "لونا"، "پاندی"، "برینگ" و "بلا" طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در حال حرکت به سمت هیوستون هستند. یک مقام آمریکایی گفته که این کشتی‌ها بدون استفاده از زور نظامی توقیف شده‌اند. او از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است.

حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا با تکذیب این خبر در صفحه توییتر خود ادعای رسانه‌های آمریکایی در این خصوص را "دروغی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا" خواند.

ماه گذشته دادستان‌های آمریکایی دادخواستی را برای توقیف این چهار کشتی که عازم ونزوئلا بودند صادر کرده بودند. این حکم بعد از آن صادر شد که ایالات متحده آمریکا در جلوگیری از ارسال ۵ نفتکش دیگر ایران به سمت ونزوئلا ناکام مانده بود. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هنگامی که حکم دادستان‌های آمریکایی در ماه جولای صادر شد، کشتی‌های «برینگ» و «بلا» در حال حرکت در نزدیکی سواحل «کاپ ورد» بودند. کشتی‌های «لوند» و «پاندی» هم آخرین سیگنال‌های خودشان را ماه گذشته میلادی از آب‌های عمان ارسال کردند. 

در دادخواست دولت آمریکا ادعا شده یک تاجر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شبکه‌های از شرکت‌های صوری، حمل و نقل و ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است.

درباره واکنش احتمالی ایران در رابطه با این خبر با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

واکنش ایران را نسبت به این خبر منتشر شده چگونه ارزیابی می کنید؟

آمریکا ۴ نفتکش ایران به مقصد ونزوئلا را توقیف کرد - اسپوتنیک ایران
رسانه ها: آمریکا ۴ نفتکش ایران به مقصد ونزوئلا را توقیف کرد

این که سفیر ایران در ونزوئلا اعلام کرده است که این خبر دروغ است به این معنی است که ایران حداقل واکنش رسمی نخواهد داشت چون مربوط به ایران نیست که بخواهد واکنش داشته باشد. دفعه قبل که ایران با نفتکش های خودش سوختش را به ونزوئلا رساند و نفتکش ها در بنادر این کشور تخلیه شدند و کشتی ها برگشتند. آن موقع که آمریکایی ها تهدید کردند، ایران نیز تهدید متقابل کرد و آمریکایی ها عقب نشینی کردند. در این مورد اخیر هم ممکن است ادعای آمریکایی ها این باشد که خوب این نفتکش متعلق به ایران نبوده و پرچم آن متعلق به ایران نبوده ولی سوخت داخل این نفتکش متعلق به ایران بوده است. ممکن است آمریکایی ها چنان ادعایی را داشته باشند و باید دید که آیا آمریکایی ها این ادعا را خواهند کرد یا نه؟ فعلا در همین حد اطلاع داریم که ایران اعلام کرده است که نفتکش ها به ایران مربوط نبوده قرار هم نیست کار خاصی انجام دهد.

ایران زمانی واکنش نشان می دهد که نفتکش ها متعلق به او باشد یا اینکه پرچم نفتکش متعلق به او باشد و اگر نباشد آنگاه از نظر حقوقی هم جایگاهی برای واکنش وجود نداشته باشد. باید قدم بعدی را دید، زیرا وال‌استریت‌ژورنال هم از قول منابع آگاه و بدون اسم این خبر را منتشر کرده است، باید دید آیا رسانه دیگری هم درباره این خبر مطلبی را بیان می کند و یا اینکه مقامات رسمی آمریکا آیا این مسئله را تایید می کنند؟

آن چیزی که واقعیت دارد این است که سیاست حداکثری آمریکا جواب نداده است. آقای برایان هوک نیز که مسئول این سیاست بود و اخیرا نیز اعلام شد که استعفا داده است، البته برخی نیز می گویند که اخراج شده است که در هر دو حالت که اگر اخراج شده باشد که نشان می دهد کارش را درست انجام نداده است و سیاست به نتیجه نرسیده است. اگر هم فرض کنیم که استعفا داده است از آنجاییکه 4-5 ماه مانده است به آخر دولت کاری غیر معمول است و به این معنی است که سیاست جواب نداده است و خواسته است سیاست را رها کند. چون سیاست حداکثری جواب نداده است ممکن است آمریکایی ها علاقمند باشند از این نوع اخبار منتشر کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала