به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حل مشکلات صنعت خودرو تاکید کرد.
وی در ادامه افزود:« یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروی ما آن است که هنوز در داخل کشور تولیدکنندهای که بتواند فضای خودروسازی را رقابتی کند، نداریم، در حالی که باید شرایطی در نظر گرفته شود تا صنعت خودرو در کشورمان رقابت پذیر شود.
با توجه به وضعیت ارز و محدودیتهایی که در این زمینه وجود دارد، از طریق واردات هم نمیتوانیم فضای رقابتی را در بازار خودرو ایجاد کنیم و معمولاً خودروسازان این مسئله را بهانهای میکنند تا انحصار خودروسازی برای آنان باقی بماند.
اگر ما میخواهیم مشکلات صنعت خودرو را حل و فصل کنیم، در وهله اول باید محدودیتهایی را که در صنعت خودرو وجود دارد کاهش دهیم و فضا را به سمت رقابتی شدن سوق دهیم.
حل مشکل خودرو این گونه نیست که صرفاً یک طرحی ارائه دهیم و این مشکلات حل شود، بلکه باید به صورت مستمر مشکلات بازار خودرو بررسی و راهکاری برای حل آن اندیشیده شود.خودروسازی ما در زمینه کمیت و کیفیت دارای مشکلاتی است که باید حل و فصل شود.
خودروسازی را باید به معنای واقعی، خصوصی سازی کرد و بر این اساس واگذاری شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود. شفافیت در ساختار ایران خودرو و سایپا نیز مسئلهای حائز اهمیت است.
در حال حاضر میبینیم که ذیل این شرکتهای خودروسازی بیش از ۱۰۰ هیئت مدیره و مدیرعامل در حال فعالیت هستند و این شرکتهای خودروسازی با هزینههای گزاف اداره میشوند و باید گفت که ساختار سایپا و ایران خودرو بیمار است و نیاز به اصلاحات اساسی دارد.
یکی دیگر از برنامههای مجلس آن است که یک بازه زمانی برای شرکتهای خودروسازی تعیین کند تا آنان در این مقطع طرح جامعی را به مجلس ارائه کنند و بگویند که برای برطرف کردن اشکالات خود چه برنامههایی را در دستور کار دارند تا از این طریق مجلس بتواند بر عملکرد این شرکتهای خودروسازی نظارت کند.
در صورتی که فضای رقابتی در صنعت خودروی کشور ایجاد شود، خودروسازان مجبور میشوند که به تقاضا تمکین کنند اما در حال حاضر عرضه خودرو بسیار کمتر از تقاضا است و توازنی بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو وجود ندارد و خودروسازان عملاً تعیین کننده قیمت خودرو هستند، در حالی که نباید این گونه باشد».