نمکی: خبرهای خوبی از واکسن کرونا داریم

© Photo / Tasnimسعید نمکی
سعید نمکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر بهداشت ایران: واکسن‌سازی کار تیمی است و استان‌ها باید اطلاعات خود را تبادل کنند تا بتوانیم جزو اولین کشورها در پیشرفت ساخت واکسن اعلام وجود کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران، در جلسه کمیته کشوری مشورتی کووید-19 که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: نمی ‌خواهیم حرف‌های توهم‌آمیز بزنیم و نمی‌خواهیم بگوییم که تا پاییز واکسن به دست مردم می‌رسد، امروز فقط می‌توانیم بگوییم در ساخت واکسن از خیلی افراد دنیا که مدعی ساخت واکسن هستند عقب نیستیم اما چند سوال در خصوص واکسن مطرح است.

محدودیت های کرونایی تهران تا پایان هفته تمدید شد
 - اسپوتنیک ایران
محدودیت های کرونایی تهران تا پایان هفته تمدید شد

اول اینکه باید ببینیم واکسن چه‌ قدر روی کرونا موثر است، دوم آنکه باید بررسی شود که تزریق واکسن چقدر باید استمرار داشته باشد و ایمنی ناشی از واکسن چقدر استمرار دارد، آیا مانند واکسن آنفلوانزا می‌توانیم بگوییم سالی یکبار تزریق شود یا خیر؟

وی افزود: هنوز نمی دانیم که این واکسن باید ایمنی هومورال یا ایمنی سلولی یا هر دو را تقویت کند، هیچکس نتوانسته در دنیا به این سؤالات پاسخ بدهد، ما هنوز نمی‌دانیم واکسنی که ساخته خواهد شد چقدر ایمنی ایجاد می‌کند و تا چه مدت ایمنی‌ زاست؛ زیرا در واکسن آنفلوانزا 30 تا 40 درصد ایمنی بخشی وجود دارد و باید دید آیا کرونا هم همینطور است یا خیر. همچنین باید جهش‌های ویروس کرونا برای ساخت واکسن مورد بررسی قرار بگیرند.

نمکی ادامه داد: واکسن‌سازی کار تیمی است و استان‌ها باید اطلاعات خود را تبادل کنند تا بتوانیم جزو اولین کشورها در پیشرفت ساخت واکسن اعلام وجود کنیم.

وی با بیان این ‌که یک راه طولانی در پیش داریم گفت: امیدواریم بتوانیم تأثیر ویروس بر سایر قسمت‌های مختلف کشور را مدیریت کنیم. امیدوارم که با یک گفتمان چندسویه بتوانیم موارد را به نحو احسن مدیریت کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала