واکنش ها به اظهارات روحانی درباره برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی

© AFP 2023 / HO/Iranian Presidencyواکنش ها به اظهارات روحانی درباره برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی
واکنش ها به اظهارات روحانی درباره برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اختلاف نظرهایی بین مقامات ایران درباره چگونگی برگزاری مراسم‌های مذهبی در ایام محرم وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فرارو، مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی امروز از مواضع رییس جمهور درباره کنترل کرونا در ایام عزاداری محرم انتقاد کرد. مهاجری به روحانی هشدار داد "آقای رئیس جمهور شما مسئول جان مردم هستید".

برگزاری مراسم های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی - اسپوتنیک ایران
روحانی: مراسم های محرم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشت خود نوشت: "این روز‌ها از یکطرف مسئولین وزارت بهداشت از مردم می‌خواهند به شهر‌های زیارتی سفر نکنند، در تجمعات حاضر نشوند، مراسم عروسی برگزار نکنند، برای افراد فوت‌شده مراسم تشییع و تدفین و عزاداری جمعی برگزار نکنند و از طرف دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد مراسم عرفه هرچه باشکوه‌تر برگزار شود و در محرم و صفر هم عزاداری‌های پرشور داشته باشیم.در چنین وضعیتی معلوم نیست چرا آقای رئیس‌جمهور توصیه اکید می‌کند عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود."

مهاجری با اشاره به مفاد پروتکل‌های بهداشتی که عبارتند از "زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات"، تاکید کرد: "اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوئیم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچ یک از این چهار مورد در عزاداری‌ها وجود ندارد."

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی که خود یک روحانی است در ادامه یادداشت خود با بیان اینکه "هیچ امری بالاتر از حفاظت از سلامت جامعه و جان انسان‌ها نیست"، هشدار داد: "آقای رئیس‌جمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستید. به این واقعیت تلخ فکر کنید که با این تصمیمات، پاییز سیاهی در انتظار کشور ما خواهد بود. لطفاً تعارف با این و آن را کنار بگذارید."

بسیاری دیگر نیز همچون مسیح مهاجری معتقدند که رویکرد دولت می‌تواند بر تعداد آمار جانباختگان کرونا اضافه کند. محمد رضا جلایی پور فعال سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلب در این باره در یادداشتی نوشت: "هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها شرکت‌کننده در تجمع‌های عزاداری را ندارد و اگر برگزاری عزاداری‌های جمعی حضوری ممنوع نباشد عملا ده‌ها هزار تجمع انسانی، بعضا متراکم و عموما در فضا‌های بسته تشکیل خواهد شد. در فضا‌های بسته یا جمعیت‌های متراکم حتی با زدن ماسک هم امکان مبتلا کردن دیگران بالاست."

جلایی پور این تصمیم دولت را "غیرمسئولانه" ارزیابی کرد.

دو روز پیش حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا سخنانی را مطرح کرد که نشان می‌داد دولت برنامه ویژه‌ای برای ایجاد محدودیت در ایام عزاداری محرم ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد دوگانگی "جان و نان" و "عزاداری و سلامت" غلط است و هر دو باید در کنار هم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند، اظهارداشت که مراسم عزاداری شهیدان امام حسین باید در سراسر کشور، با شکوه و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

روحانی با اشاره به تجربه برگزاری محافل مذهبی در ماه مبارک رمضان و نحوه رعایت پروتکل‌ها در این ماه از سوی مردم، گفت: "خوشبختانه برگزاری مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای بود که هیچ‌کس حتی معاندین نتوانستند بگویند که ماه رمضان موجب گسترش شیوع بیماری شده است و در ماه محرم نیز باید به گونه‌ای مراسم عزاداری برگزار شود تا در آن پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود."

برخلاف آنکه کارشناسان می‌گویند و معتقدند دولت در کنترل کرونا توفیق چندانی نداشته است، اما حسن روحانی معتقد است که دولت در این راه موفق بوده است.

تاکید روحانی بر برگزاری عزاداری‌ها در ماه محرم با واکنش‌های دیگری را هم در پی داشته است. بسیاری معتقدند که این اقدام یک عقب گرد آشکار در راه مبارزه با کروناست. منتقدان رییس جمهور را متهم می‌کنند جان مردم برایش اهمیت چندانی ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала