درخواست جهانگیری از نخست وزیر عراق

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / درخواست جهانگیری از نخست وزیر عراق
درخواست جهانگیری از نخست وزیر عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسحاق جهانگیری در مذاکرات مشترک هیئت های عالیرتبه ایران و عراق، انتخاب دولت جدید عراق را تبریک گفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با اشاره به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: انتظار داریم موضوع ترور سردار سلیمانی که به عنوان مهمان دولت عراق در این کشور حضور داشت، به صورت جدی پیگیری شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران از بازیابی نقش عراق در منطقه استقبال می کند، تصریح کرد: ثبات و امنیت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده است، به همین دلیل ایران توجه ویژه ای به تحولات عراق داشته است. تهران از تقویت نقش منطقه ای و افزایش مناسبات عراق با کشورها حمایت می کند.

لاوروف: پوتین هیچ وقت نگفت كه روسیه به ایران در سوریه نیاز ندارد - اسپوتنیک ایران
لاوروف: پوتین هیچ وقت نگفت كه روسیه به ایران در سوریه نیاز ندارد

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در مبارزه با داعش در کنار عراق بود در شرایط سخت پیش رو نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران مصمم است حتی در شرایط سخت تابستان برق و گاز مورد نیاز عراق را تأمین و به تعهدات خود در قبال دولت و ملت این کشور پایبند باشد، افزود: انتظار داریم منابع مالی حاصل از ارائه این خدمات پرداخت شود.

نخست وزیر عراق نیز در این نشست با تأکید بر اینکه ملت عراق علاقمند است روابط گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره و تصریح کرد: تاریخ و ارزش های مشترک موجب شده است که ایران و عراق از منافع مشترک برخوردار باشند و این مولفه ها به ما گوشزد می کند که شراکت اقتصادی بزرگی باید بین دو کشور ایجاد شود.

مصطفی الکاظمی خاطرنشان کرد: دولت جدید عراق در شرایطی روی کار آمد که اوضاع سخت اقتصادی و اجتماعی و نیز همه گیری بیماری کرونا در این کشور حاکم بود اما موفق شدیم با توافق همه طرف های شیعه، سنی و کرد و نیز حمایت منطقه ای و کشورهای همسایه کار خود را آغاز کنیم.

وی با اشاره به مبارزات عراق با گروه های تکفیری و تروریستی نظیر داعش گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که از عراق در این مبارزات حمایت کرد و تجربیات، امکانات و ظرفیت های خود را در اختیار عراق قرار داد و دولت و ملت عراق هرگز این موضع گیری های افتخارآمیز ایران را فراموش نخواهند کرد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: به همین دلیل عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد و کمک کرد که بتواند از بحران و چالش های اقتصادی عبور کند.

وی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن توافقات میان دو کشور، گفت: توقف فعالیت پایانه ها و گذرگاه های مرزی دو کشور به دلیل مسایل بهداشتی و سلامت بوده که باید تلاش کنیم با اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم تعامل بهتری در این زمینه ایجاد شود.

مصطفی الکاظمی با بیان اینکه عراق با شرایط سخت و دشوار اقتصادی روبرو است از آمادگی این کشور برای فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیسیون عالی دو کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала