گزارشگر سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی قتل قهری است که مسئولیتش بر گردن آمریکاست

© REUTERS / Romeo Ranocoگزارشگر سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی قتل قهری است که مسئولیتش بر گردن آمریکاست
گزارشگر سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی قتل قهری است که مسئولیتش بر گردن آمریکاست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را نقض منشور سازمان ملل دانست.

به گزارش اسپوتنیک، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در مصاحبه‌ با شبکه خبری المیادین اقدام آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ در ترور یک مقام عالی‌رتبه کشوری در کشوری ثالث را "تحولی خطرناک" در عرصه بین‌الملل دانست.

در روز ترور سردار سلیمانی در وزارت خارجه ایران چه گذشت؟ - اسپوتنیک ایران
در روز ترور سردار سلیمانی در وزارت خارجه ایران چه گذشت؟

بخش‌هایی از این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

از نظر شما آمریکا کدام قانون بین‌المللی را [در ترور سردار شهید سلیمانی] نقض کرده است؟

کالامارد: در خصوص ترور هدفمند و سرلشکر سلیمانی در سوم ژانویه ۲۰۲۰ و طبق تحقیقی که من کردم، فکر می‌کنم که آمریکا منشور سازمان ملل در خصوص [حق] دفاع از خود را به همراه قانون حقوق بشر نقض کرده است. ترور سرلشکر سلیمانی قتل قهری است که مسئولیتش بر گردن آمریکاست.

اگر یک ژنرال در یکی از کشورهای غربی هدف گرفته شده بود، چه اتفاقی رخ می‌داد؟

کالامارد: سعی می‌کنم توضیح دهم که ترور سرلشکر سلیمانی تحولی مهم در دو سطح قوانین بین‌الملل و روابط بین‌الملل بود و اگر مسئولی بلندپایه در یکی از این کشورهای به اصطلاح دموکراتیک به این شیوه ترور شده بود، به نظر من می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که آن کشور ترور آن مسئول را اقدامی خصمانه و اعلام جنگ می‌دانست و این احتمال بالایی می‌داشت.

شما در گزارش خود گفته‌اید که آمریکا به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل استناد کرده و ایران هم در پاسخش در هشتم ژانویه، به ماده ۵۱ استناد کرده. می‌گویید هر دو اشتباه کرده‌اند. ایران برای مقابله با این حمله آمریکا چه باید می‌کرد؟

«مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
نماینده ایران : ترور سردار سلیمانی مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض حقوق بین‌الملل است

کالامارد: این مسئله چند بُعد دارد. اولا، طبق قانون بین‌الملل، ایران نباید پاسخ می‌داد. طبق قانون بین‌الملل -که به کار گیری زور بین کشورها را تنظیم می‌کند- و طبق منشور سازمان ملل، حمله و پاسخ به آن قطعا ممنوع و این یکی از اصول اساسی است که بعد از جنگ جهانی دوم پایه‌ریزی شده است. نمی‌توان به کشوری دیگر حمله کرد و این امری قطعی است. تنها [گزینه] پاسخ برای ایران به واکنش محدود نمی‌شود بلکه شامل اجتناب از حمله قریب الوقوع از طرف آمریکا هم می‌شود. در نتیجه اگر می‌پرسید که ایران چه باید می‌کرد، پاسخ این است که هیچ. چرا که به موجب قانون بین‌الملل اجازه پاسخ داده نشده است.

در حالت عادی و بدون استناد به موازنه قدرت کنونی، این گزارش‌های این چنینی به کجا می‌انجامد؟ عدالتی که از طریق این گزارش‌ها محقق می‌شود، کجاست؟

کالامارد: گزارش گزارشگرهای ویژه از جمله بنده، برای کشورها لازم الاجرا نیست. اما آنچه می‌توانیم انجام دهیم، ارائه توصیه و پیشنهاد به طرف‌های مؤثر است. در چند ماه و چند هفته اخیر دیدیم که گزارشگران ویژه با خشونت پلیس در آمریکا بشدت مخالفت کردند. ما بشدت به تبعیض نژادی در آمریکا و دیگر کشورها مخالفت کرده‌ایم. این امر در نهایت به برگزاری جلسه‌ای ویژه در شورای حقوق بشر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала